Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Zo stuur je een gepaste kaart aan een dierbare die het moeilijk heeft

Zo stuur je een gepaste kaart aan een dierbare die het moeilijk heeft

Thuis & wonen
Zo stuur je een gepaste kaart aan een dierbare die het moeilijk heeft

Wanneer er een dierbare ernstig ziek is, zul je ongetwijfeld geregeld aan diegene denken. Toch kan de stap om daadwerkelijk een kaart te sturen of de telefoon te pakken erg groot zijn, omdat het moeilijk is om je emoties te uiten. En dat is jammer, want uit onderzoek blijkt dat 90% van de mensen het fijn vindt dat er aan ze gedacht wordt in moeilijke tijden.

Lees ook: Geel eten maakt gelukkig en dit is waarom!

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Hallmark onder 2.112 Nederlanders en Vlamingen blijkt dat het merendeel liever een kaart stuurt bij positieve, dan bij negatieve gebeurtenissen. Ruim driekwart van de mensen wil wel graag een kaartje sturen om een steunbetuiging te uiten, maar meer dan de helft weet niet welke woorden passend zijn in nare omstandigheden.

Vooral de angst om een verkeerde toon te gebruiken of een kaart te sturen die door de ontvanger ongepast gevonden wordt, speelt een grote rol in het aflaten van het versturen van een kaartje.

Jan­Willem Koch, algemeen directeur bij Hallmark Europa: “Uit dit onderzoek, maar ook uit eerdere feedback van consumenten, blijkt dat bestaande kaarten vaak niet de emotionele lading dekken: 70% van de ondervraagden vindt de geprinte boodschap op kaarten te algemeen of geeft aan dat ze niet aansluiten bij hun gevoel. Bij ernstige ziekte of een overleden dierbare ontvangen mensen de meeste kaarten, maar situaties zoals een burn­out of depressie lijken gemakkelijk ‘over het hoofd’ gezien te worden. Op zulke momenten is juist óók medeleven en steun zeer gewenst.”

Hallmark heeft de oplossingen voor situaties als deze bedacht. Het merk heeft allerlei moeilijke momenten-kaarten ontworpen, die the talking kunnen doen tijdens situaties zoals ziekte, liefdesverdriet of een burn-out van een dierbare. De collectie bestaat uit een totaal van 36 kaarten, die geschikt zijn bij allerlei verschillende situaties. Sommige kaarten zijn prachtig, andere hebben lef of bevatten een tekst met een knipoog.

Een deel van de collectie is ontworpen door Claudia Helmons, die aan kanker leed en zich niet altijd begrepen voelde door kaarten met alleen ‘beterschap’ of ‘sterkte’. ‘Voor, tijdens en na mijn behandelingen ontving ik veel kaarten van familie, vrienden en kennissen. Superlief en fijn dat iemand aan me dacht. Maar met ‘beterschap’­ kaarten voelde ik mij niet begrepen. Wie zegt dat ik beter word? Het is natuurlijk ook heel moeilijk om het juiste te zeggen tegen iemand die kanker heeft, want niemand anders voelt alle emoties die deze ziekte met zich meebrengt,’ aldus Claudia.

De 36 nieuwe Moeilijke Momenten­-kaarten van Hallmark – waarvan 9 door Claudia Helmons ontworpen ­- zijn verkrijgbaar via www.hallmark.nl en bij Primera, The Read Shop, AKO, Cigo, Vivant en de betere wenskaartenwinkel. De kaarten kosten 2,50 EUR per stuk.

 

Shoppen is altijd een goed idee