Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Welk ontbijttype ben jij?

Welk ontbijttype ben jij?

Thuis & wonen
Welk ontbijttype ben jij?

Sta jij al één seconde na het rinkelen van je wekker naast je bed om te beginnen aan een nieuwe werkdag, of blijf je liever snoozen tot het écht niet meer kan?

Niet douchen

We hebben gemiddeld 44 minuten nodig om ons klaar te maken voor een nieuwe werkdag, blijkt uit onderzoek van Quaker onder 2000 Nederlanders. Om nog wat langer te blijven liggen, snoepen we maar al te graag minuten af van die dagelijkse ochtendroutine. Zo neemt één op de zes mensen gerust geen ochtenddouche, als dat betekent dat ze iets langer kunnen blijven liggen.

Een vijfde slaat zelfs het ontbijt over voor een paar minuten extra in bed. Niet heel gezond, want het ontbijt is eigenlijk de belangrijkste maaltijd van de dag.

Earlybird of een Lo-Fi?

Quaker liet zich door het onderzoek inspireren en stelde vier ontbijttypes samen, elk vernoemd naar een populair Instagram-filter. Welk type ben jij?

  • Is een wekker bij jou eigenlijk overbodig en ben je het meest actief in de ochtend? Dan ben jij een rasechte Earlybird. Een ochtendhumeur komt bij jou niet voor, wel zo fijn voor de rest van je gezin!
    Earlybird-tips:
    – Maak gebruik van je energie door ’s ochtends al wat klusjes te doen, zodat je ’s avonds meer tijd hebt om te relaxen.
    – Earlybirds hebben vaak geen haast in de ochtend en nemen graag de tijd voor een ontbijt. Denk aan een heerlijke warme havermoutpap met gezonde toppings, zoals blauwe bessen, rauwe cacao of ongebrande noten. Ook eenvoudig te maken voor meerdere ontbijters.
  • Houd jij van de ochtend, maar ben je dan niet op je best? Dan ben jij een Rise-type pur sang. Omdat je wat moeite hebt met opstarten, volg je het liefst elke dag dezelfde routine.
    Rise-tips:
    -Ondanks dat de ochtend soms hectisch kan zijn met rondrennende kinderen en alles wat daarbij hoort, is het verstandig om tijd te nemen voor je ontbijt. Zo kun je even stilstaan bij de dag die komen gaat.
    – Kies voor een ontbijtje dat een pure verwennerij, maar wel makkelijk is, zoals de nieuwe Quaker Havermout Granola.
  • Staat de ochtend bij jou in het teken van haast? Dan ben je een Lo-Fi. Ondanks dat je er alles aan doet om op tijd de deur uit te kunnen, kamp je elke ochtend weer met tijdtekort.
    Lo-Fi-tips:
    – Maak je ontbijt – plus eventueel dat van je kind(eren) – de avond van tevoren, zodat je dat in de ochtend niet meer hoeft te doen. Denk bijvoorbeeld aan overnight oats, waarbij je havermout mixt met zuivel en fruit.
  • Koffie en de snooze-knop zijn de beste vrienden van het Slumber-type, want je wordt meestal moe en geïrriteerd wakker. Ontbijten? Liever niet, ook al geef je daarmee niet het beste voorbeeld voor de rest van je gezin…
    Slumber-tips:
    – ’s Avonds ben je op je best, dus probeer dan zo veel mogelijk voor te bereiden. Leg je outfit (en die van je kind(eren)) klaar en pak de tassen alvast in.
    – Door iets stevigs te eten activeer je je spijsvertering. Een makkelijke en snelle snack, zoals havermout ontbijtkoeken die je op een energieker moment hebt gemaakt, biedt dan uitkomst.

Welk ontbijttype ben jij?

Dit artikel is in samenwerking met Quaker tot stand gekomen.

Shoppen is altijd een goed idee