Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Webshoptip: Olli en Jeujeu

Webshoptip: Olli en Jeujeu

Thuis & wonen
Webshoptip: Olli en Jeujeu

Ken jij Ollie en Jeujeu al? Flair sprak met eigenaresse en grafisch ontwerper Fleur Suijten over haar succesvolle webshop voor kleine kinderen.  ‘Met Olli en Jeujeu wil ik laten zien hoe belangrijk het is om er voor elkaar te zijn, plezier te hebben en vriendschap te delen in het leven.’

Wie zijn Olli en Jeujeu?

‘Olli en Jeujeu zijn twee fantasiefiguren die samen de wereld ontdekken. Olli (geel) is groot, beetje sloom en een echte lobbes. Jeujeu (grijs) is de kleine slimmerik die Olli vaak de weg wijst, maar hij is erg klein. Samen ontdekken ze de wereld en komen in situaties terecht waarin ze elkaar ook nodig hebben. Vriendschap staat in het concept daarom centraal en dit is goed terug te zien in de kenmerkende, vrolijke vormgeving en de verhaaltjes. Olli en Jeujeu zijn bedacht voor kinderen van 0-5 jaar. Baby’s worden geprikkeld door de eenvoud van de figuren en de grote ogen. De grappige verhaaltjes van de twee vriendjes sluiten weer helemaal aan bij de belevingswereld van peuters en kleuters. Zo gaan Olli en Jeujeu bijvoorbeeld samen eendjes voeren, en wie eet het brood op? Inderdaad Olli.’

Hoe is de webshop Olli en Jeujeu ontstaan?

‘De website voor Olli en Jeujeu kwam al snel online. Nadat ik de figuurtjes had bedacht wilde ik graag een site ontwikkelen waarin de karakters zichzelf konden presenteren en er een aantal artikelen van Olli en Jeujeu kleinschalig verkrijgbaar zouden zijn. Ik liet een site ontwikkelen waarin het merk Olli + Jeujeu direct professioneel werd gelanceerd. Mijn intentie was om het merk in beeld te brengen en er geen grote webshop van te maken, maar het merk sloeg zo enorm aan, dat er al snel nieuwe artikelen werden bedacht en geproduceerd waardoor we genoodzaakt waren om een grotere website met een aparte webshop te laten maken.’

Heb je ze zelf bedacht?

Olli en Jeujeu zijn door mijzelf bedacht, ik ben namelijk grafisch ontwerper. In 2008 werkte ik aan een logovoorstel. Zoals dat bij een conceptfase gaat, was ik bezig met vormen, verschuivingen en kleur.

Ik ontwikkelde als metafoor een ‘zon met haar zonnestralen’. Op een gegeven moment zag ik door het verplaatsen van een aantal cirkels een ‘oogje’ ontstaan. Er kwam een karakter tevoorschijn in een van de zonnestralen. Snel keek ik wat er gebeurde als er ook andere vormen zouden veranderen. Er kwam een brede glimlach op mijn gezicht. Ik bewaarde het idee, om het vervolgens op een ander tijdstip uit te werken. De simpele en ronde vormen vond ik passend bij de naam ‘Olli’. En al snel bedacht ik er ook een vriendje bij genaamd ‘Jeujeu’. De naam herinnerde mij aan mijn eigen knuffel die deze naam droeg. Ik werd enorm enthousiast en begon te tekenen en verhaaltjes te bedenken. Ondanks dat het allemaal nog in de kinderschoenen stond, kocht ik stof en vulling, want de drang was groot om ‘Olli’ echt vast te kunnen houden. Volledig patroonloos naaide ik de stof aan elkaar. Al werkend vanuit het buikgevoel kwam Olli tot stand. Ik werd overspoeld met een dosis energie, ik voelde de potentie die het figuurtje met zich meebracht. Hier wilde ik mee verder!

De volgende ochtend reed ik naar mijn ouders en toonde het idee en mijn zelfgemaakte knuffel. Zij reageerden enthousiast op weer een van mijn wilde ideeën. Onderweg naar mijn werk voelde ik de energie door mijn lijf stromen. Die energie werd onderbroken omdat mijn moeder met spoed werd opgenomen in het ziekenhuis. We kregen de boodschap dat zij ongeneeslijk ziek was. Na 2,5 jaar vechten is mijn moeder overleden. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om er voor elkaar te zijn.Ik koester mijn project omdat ik samen met mijn moeder de eerste ideeën voor Olli en Jeujeu heb ontwikkeld. De armen die Olli aan zijn lijfje kreeg en de kaart ‘Ik vind je zo lief’ zijn waardevolle herinneringen. De eerste kaarten en het resultaat van de eerste fotoshoot heeft mijn moeder nog kunnen zien.

Het is nu aan mij om het project voort te zetten. Ik heb het beloofd en ik ga ervoor. Met Olli en Jeujeu wil ik laten zien hoe belangrijk het is om er voor elkaar te zijn, plezier te hebben en vriendschap te delen in het leven. Zoiets leer je op jonge leeftijd al. Ik laat dat in alle uitingen naar voren komen. Laat Olli en Jeujeu een zonnestraat zijn voor alle kinderen! Een deel van de opbrengst  van Olli en Jeujeu komt ten goede aan KWF Kankerbestrijding.’

Wat is jouw favoriete product uit je shop?

‘Mijn favoriete product uit mijn shop is uiteraard knuffel Olli. De bron van het Olli + Jeujeu concept. Al onze knuffels worden handgemaakt in Nederland in een kleinschalig atelier en zijn van een prachtige hoogwaardige kwaliteit. Daarnaast blijft het zo mooi om te zien dat kinderen blij zijn met hun nieuwe vriend die je uiteindelijk zelf hebt bedacht. Iedere bestelde Olli voelt als een kindje die de deur uit gaat.’

Heb je nog toekomstdromen?

‘Toekomstdromen zijn er in overvloed, de twee kinderfiguren kunnen op zoveel vlakken worden toegepast en verder worden doorontwikkeld. Zowel op educatief gebied maar ook als lifestyle brand. En hoe fantastisch zou het zijn om een eigen themapark te kunnen openen waar kinderen de hele dag met hun vriendjes kunnen spelen en ook nog iets kunnen leren. Je moet altijd blijven dromen toch?’

Hoe ziet de toekomst van Olli en Jeujeu eruit?

‘We willen Olli en Jeujeu internationaal op de kaart zetten. Wij werken er op dit moment hard aan om meer retailers te krijgen in binnen- & buitenland die het merk willen gaan voeren. Daarnaast zien we dat het merk Olli + Jeujeu heel goed aanslaat bij de doelgroep. En kinderen Olli + Jeujeu als vertrouwensvriendjes beschouwen. Hierdoor kunnen we de educatieve invulling sterker maken.

Olli + Jeujeu blijft daarnaast volop in beweging en er liggen mooie nieuwe concepten klaar om verder uit te werken. Zo blijven we de doelgroep continu verrassen met mooie nieuwe producten en initiatieven.’

Neem een kijkje in de webshop!

Shoppen is altijd een goed idee