Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Vakantieplannen? Zo slapen je kinderen ook goed op reis

Vakantieplannen? Zo slapen je kinderen ook goed op reis

Vakantieplannen? Zo slapen je kinderen ook goed op reis

Na lang hopen is het goede nieuws dan eindelijk daar: reizen naar het buitenland mag weer. Vakantie is er om te genieten en uit te rusten, maar vakantie met kínderen is andere koek. Korte nachten, nachtmerries, niet kunnen slapen… Met deze tips slaapt je kroost ook op reis als een roos. 

Slapen op vakantie

Het is een veelgehoord fenomeen dat kinderen niet goed slapen op vakantie. Een ander bed, een andere omgeving, een ander ritme en dan ook nog een vaak een warmere temperatuur. Allemaal factoren die niet bevordelijk werken voor de nachtrust van je kind. Gelukkig is er wel wat aan te doen en hoeft je niet terug te keren met slaapgebrek.

Wennen aan vakantiebestemming

Slaapcoach Geertje van Heeswijk vertelt aan het AD dat ook zij vaak de vraag krijgt hoe ouders hun kroost beter kunnen laten slapen. “Slapen op een andere plek kan voor kinderen best wel spannend zijn”, verklaart ze. Even de tijd nemen om je kind te laten wennen op de vakantiebestemming kan al flink helpen. “Laat je kind zijn of haar slaapkamer zien en die van jou. Oefen even met roepen en stel je kind daarbij gerust.” Op die manier neem je ongerustheid bij je kind al snel weg, en zullen ze niet bang zijn dat ze alleengelaten worden.

Lees ook:
Hitteplan voor in de slaapkamer: 8x tips om wél lekker te slapen tijdens een zomerse nacht

 

Stresshormoon

Uitslapen op vakantie klinkt hemels, maar dit komt het slaapritme van je kinderen niet ten goede. Integendeel. Ook op reis geldt dat kids het beste gedijen op enige regelmaat. “Als kinderen te laat naar bed gaan maken ze dit stresshormoon aan, daardoor beleven ze een onrustige nacht en zijn ze juist vroeg wakker”, aldus Geertje.

Donkere slaapomgeving

Voor kinderen is een donkere slaapomgeving erg belangrijk. Is het te licht in de slaapkamer? Dan is het aan te raden de ramen af te plakken met vuilniszakken of er bijvoorbeeld een handdoek of laken voor te hangen. Donkerte zorgt voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, en dat is vanzelfsprekend zeer belangrijk voor een goede nachtrust.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: AD | Beeld: Getty

Shoppen is altijd een goed idee