Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Bingen met kerst! Déze meeslepende nieuwe true crime-serie op Netflix sleept je de feestdagen door

Bingen met kerst! Déze meeslepende nieuwe true crime-serie op Netflix sleept je de feestdagen door

Thuis & wonen

Verslind jij de ene na de andere true crime-docu en zat je te snakken naar een spannende bankplakker voor de feestdagen? Dan hebben we een toptip voor je in de aanbieding (je moet de 87e keer ‘Home Alone’ immers wel met iets onvoorspelbaarders kunnen afwisselen). ‘The Ripper’ staat nu een klein weekje op Netflix en is – zéker voor degenen die niet zo bekend zijn met de zaak waar deze docuserie om draait – een meeslepende en verbazingwekkende wegkijker voor de laatste donkere decemberdagen.

Ieder vrouw

De vierdelige documentaireserie The Ripper vertelt het verhaal van één van de beruchtste seriemoordenaars ooit in Groot-Britannië. Tussen 1975 tot 1981 viel seriemoordeneaar Peter Sutcliffe in het Britse Yorkshire maar liefst 22 vrouwen aan, van wie dertien zijn huiveringwekkende acties niet overleefden. Zijn eerste slachtoffers waren prostituees, maar later leek elke vrouw in het land in gevaar, wat onvoorstelbaar bizarre situaties opleverde.

Yorkshire ripper

Sutcliffe werd voor zijn ontmaskering de Yorkshire Ripper genoemd, een bijnaam die hij te danken heeft aan een andere legendarische seriemoordenaar: Jack the Ripper. Deze man verminkte en vermoordde eind 19e eeuw prostituees en leek een inspiratiebron voor Peter, die op zijn 29e voor het eerst een moord pleegde.

Misser na misser

In deze spannende crimeserie vol archiefbeelden vertellen slachtoffers, getuigen, familieleden van de slachtoffers en voormalig politiemedewerkers over de bizarre zaak, die het land maar liefst vijf jaar lang volledig op z’n kop zette. Stuitend is het politiewerk, dat qua aanpak en acties zó vaak de plank missloeg dat je nekharen er recht van overeind gaan staan. Laten we het zo zeggen: achteraf gezien had het aantal aangevallen en gedode vrouwen een stuk lager kunnen blijven…

Op het puntje van je stoel: dit zijn de 11 beste true crime-series op Videoland

Spoiler-alert

Als je voor het kijken zo min mogelijk van de zaak en de afloop op de hoogte wil zijn, raden we je aan om niet verder te lezen. Voor de rest: op 13 november 2020, zeer recent, overleed Peter Sutcliffe op 74-jarige leeftijd in de gevangenis aan corona. Peter weigerde elke behandeling die hem werd aangeboden. De Netflix-serie rondom zijn persoon lag al klaar, maar had eigenlijk pas later in première moeten gaan. Vanwege zijn overlijden is besloten de docureeks vervroegd online te zetten. Zijn wij even blij, komt mooi uit tijdens lockdown nummertje zoveel. Kijk en huiver!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Superguide | Beeld: Still

Shoppen is altijd een goed idee