Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Sporten in deze bizarre bloedhitte: is dat nou wel zo’n goed idee?

Sporten in deze bizarre bloedhitte: is dat nou wel zo’n goed idee?

Thuis & wonen
Sporten in deze bizarre bloedhitte: is dat nou wel zo’n goed idee?

Sporten in de hitte: op zich kunnen we wel leukere dingen verzinnen om te doen temidden van een hittegolf, gestrekt op een strandbedje liggen, bijvoorbeeld. Maar goed, als die ijsjes om af te koelen plakken regelrecht dijen. Daarbij, bij liefhebbers kruipt het bloed waar het niet gaan kan én na maandenlang niet naar de sportschool kúnnen, zullen veel mensen zich de kans op beweging nu niet laten ontnemen. Maar is het nou verstandig, jezelf zo (extra) in het zweet werken tijdens de extreme warmte?

Sporten tijdens een hittegolf

Qua sporten tijdens een hittegolf zijn de meningen wat verdeeld. Als je al onpasselijk wordt van het idee nu te gaan hardlopen, bootcampen of fietsen, geeft Leontien.nl (jawel, van wielrenlegende Leontien van Moorse) je groot gelijk. Ze waarschuwt dat zelfs geoefende sporters bij temperaturen boven de 28 graden beter kunnen afhaken. Als je toch gaat, loop je het risico op uitdroging en hittestuwing. Dat klinkt relatief onschuldig, maar kan als je niet oppast uitlopen tot een levensgevaarlijke situatie.

Effe dimmen

Voel je de onbeheersbare drang om te sporten en kun je goed tegen warmte? Dan mag het van Leontien, maar dan wel liefst vroeg in de ochtend en niet te lang. Ze adviseert daarnaast je training zeker met de helft te verkorten.

Tips

Bas van Beest van Slim Living denkt daarentegen dat je tijdens de hittegolf prima kunt sporten. Die tropische cocktails en barbecue-avonden moeten er immers ook weer af (of niet). Hij deelt zes tips om het verantwoord aan te pakken.

1. Net als Leontien adviseert Bas om vroeg uit je nest te stappen voor een work-out. Daarnaast mag het ook van hem wel een tandje minder intensief.

2. Geldt ook als je niet sport: ga niet onbeschermd naar buiten. Smeer je in met een hoge zonnefactor. Als sporter heb je liever niet een al te vette zonnebrandcrème omdat de hitte daardoor niet goed uit je lijf kan. Er zijn zonnebrandcrèmes speciaal voor sporters op de markt. Handig!

3. Misschien nog wel het belangrijkste van het hele rijtje: drink. Klok voor, tijdens en zeker na een work-out voldoende water achterover. Voldoende is anderhalf keer zoveel vocht als normaal. Ga niet als een gek binnen een uur tijd zoveel mogelijk drinken, maar verdeel het. Het lichaam kan namelijk maar een liter per uur verwerken. Wanneer je veel zweet, verlies je ook veel zout. Je kunt daarom overwegen om voor het sporten wat zoutoplossing toe te voegen aan je water. Een sportdrank helpt ook daarbij.

4. Je was het vast al niet van plan, maar ga niet middenin de stad sporten. Zoek een plekje langs het water op: daar kan het wel tot vijf graden koeler zijn. Een belonende plons helpt daarna met afkoelen. En onthoud: asfalt is extra heet. Gras is daarom een betere optie.

5. Omdat naakt sporten nog niet sociaal geaccepteerd is, zul je ook in de verzengende hitte toch iets aan moeten. Misschien een schot voor open doel, maar ga voor luchtig. Een katoenen shirt ademt niet en houdt vocht vast. Ga voor iets wat ademt en bij voorkeur iets wits. Dat weerkaatst het zonlicht en het zijn de kleine dingen waar je het in deze omstandigheden van moet hebben. Zet een petje om je hoofd te beschermen tegen zonlicht. Lifehack: maak het petje nat ter verkoeling.

Lees ook
S.O.S. hittegolf: dít kun je doen tegen schurende dijen, plakhaar en zweetsnorren

6. Val niet meteen in het gras wanneer de training erop zit, maar maak even tijd voor een fatsoenlijke cooling down. Zo voorkom je dat je bloeddruk te snel daalt. En niet vergeten: meteen weer water drinken.

En als je nu denkt, de groeten met die tips, ik neem wel een duik in zee: ook goed. Wij judgen niemand.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA | Beeld: AVRO-TROS

Shoppen is altijd een goed idee