Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Oei! Eerste aflevering van ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ zorgt voor veel ophef

Oei! Eerste aflevering van ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ zorgt voor veel ophef

Thuis & wonen
Oei! Eerste aflevering van ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’ zorgt voor veel ophef

Gisteravond was de eerste aflevering van Oh Oh Daar Gaan We Weer te zien op RTL 5. De serie is een vervolg op Oh Oh Cherso en volgt acht Hagenezen tijdens een feestvakantie op Mallorca. De aflevering van gisteravond trok bijna een half miljoen kijkers, maar niet iedereen was te spreken over wat er te zien was. Vooral het overmatige drankgebruik zorgde voor veel ophef.

De acht partyanimals drinken veel en zijn de volgende dag vaak voor een groot deel vergeten wat ze de vorige avond gedaan hebben. Of ze met iemand gezoend hebben? Dat zou kunnen. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) vindt dat de serie van de buis gehaald moet worden. Het programma zou overmatig alcoholgebruik onder jongeren stimuleren en geeft zo een slecht voorbeeld aan de jonge kijkers. Bekijk hieronder een fragment uit het programma. Wat denk jij er van?

Stoppen met de show

De alcoholbranche heeft dan ook een dringende oproep gedaan aan RTL om met de uitzending van het programma te stoppen. In het persbericht dat de organisatie uitstuurde zegt STIVA directeur Peter de Wolf: ‘Het is heel wrang dat RTL op RTL4 het programma Verslaafd uitzendt, wat een programma is waar betrokkenheid centraal staat. En tegelijkertijd op RTL5 een programma waarbij zuipen wordt verheerlijkt.’

STIVA zegt dat de overheid, gezondheidsprofessionals en het bedrijfsleven er de afgelopen jaren keihard aan gewerkt hebben om overmatig drinken tegen te gaan. En dat is met succes geweest. De beeldvorming door RTL in programma’s als Oh Oh Daar Gaan We Weer kan echter contraproductief werken op deze gunstige ontwikkeling. Ze zouden dan dus graag zien dat het programma niet meer wordt uitgezonden.

Alcoholmerken zullen in elk geval niet adverteren rondom het programma. Zoals De Wolf zegt: ‘Ik kan me niet voorstellen dat er merken zijn die het wel prettig vinden om rond dit soort programma’s reclame te maken. Dat zou RTL toch aan het denken moeten zetten om niet door te gaan met dit onverantwoorde marktgedrag.’

Lees ook:

Hoera! ‘Oh oh Cherso’ krijgt na vijf jaar een gloednieuw seizoen!

Oei! Barbie en Michael praten over scheiden

Dit zijn dé 5 meest doeltreffende beautytips voor iedereen die momenteel uitkatert

Bron: metronieuws.nl / stiva.nl / ad.nl

Shoppen is altijd een goed idee