Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Treintje komt zo: volgens nieuw onderzoek scoort de NS goed in Europees opzicht

Treintje komt zo: volgens nieuw onderzoek scoort de NS goed in Europees opzicht

Thuis & wonen
Treintje komt zo: volgens nieuw onderzoek scoort de NS goed in Europees opzicht

We hebben een beetje een haat-liefdeverhouding met de NS. Ook al hebben we het gevoel dat de treinmaatschappij altijd een reden heeft voor vertraging, toch blijkt dat de NS goed scoort ten opzichte van andere Europese landen. Treinen in Nederland rijden vaker op tijd en zijn veelal nieuwer.

Lees ook: Oh no! Dit chille kortingstrucje bij de NS werkt niet meer!

Wel betalen we een stuk meer dan onze verschillende buurlanden. De prijs voor een treinkaartje ligt namelijk hoger dan in drie vergelijkbare landen om ons heen.

Klachten
Toch ontvangen de Nederlandse Spoorwegen meer klachten per reiziger dan vervoerders in andere landen. Dit blijkt uit de Internationale Benchmark die NS en ProRail hebben laten uitvoeren op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In dit onderzoek zijn over de periode van 2011-2015 de prestaties op het Nederlandse spoor vergeleken met zeven andere vervoerders uit België, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Jongste materieel
Wel hadden we in Nederland in 2015 het jongste materieel. De treinen van NS hadden in 2015 een gemiddelde leeftijd van achttien jaar. Voor de andere vervoerders was dat gemiddeld 24 jaar. Sindsdien hebben de spoorwegen voor 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld om meer zitplaatsen en comfort te bieden, zoals wifi en oplaadpunten.

Drukst bereden spoor van Europa
Volgens het onderzoek heeft Nederland het drukst bereden spoor van Europa en er zijn relatief weinig storingen op ons spoor. Ook het aantal reizigerskilometers per kilometer spoor ligt in Nederland het hoogst.

Klanttevredenheid
Toch is de klanttevredenheid bij NS is zo’n 6 procent lager dan het gemiddelde van de andere onderzochte landen. Ook is het aantal klachten per reiziger bovengemiddeld. De NS verklaart dit door het gemak waarmee klachten kunnen worden ingediend. NS heeft een klantenservice die 24/7 beschikbaar is via onder meer telefoon, e-mail en Twitter.

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: ANP | Beeld:Erik van ’t Woud (ANP)

Shoppen is altijd een goed idee