Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Lekker eten: Groene opkikkers

Lekker eten: Groene opkikkers

Thuis & wonen
Lekker eten: Groene opkikkers

Na die gevulde kalkoen, dikke drabbige sauzen en zware toetjes ben je vast toe aan wat lichts en gezonds. Drie gerechten die je een gezonde boost geven.

Hainankip

Een eenvoudig gerecht met maar vier hoofdbestanddelen: kip, bouillon, kool en rijst. Lekker recept dat verlichtend werkt als je je verkouden of grieperig voelt.

voor 6 personen

Dit heb je nodig

1 kip van 2 kg * een klein bosje koriander * een groot stuk gemberwortel, en een klein stukje fijngesneden gember * 2 tl zeezout * 1 el kokosolie * 8 fijngesneden teentjes knoflook * 300 g basmatirijst * 1 kleine Chinese kool, in reepjes * 1- 2 rode chilipepers in dunne ringetjes * keukentouw * sojasaus

Zo maak je het

Leg de kip in een grote braadpan en zet hem onder water. Haal de korianderblaadjes van de steeltjes en leg de blaadjes opzij. Bind de steeltjes met keukentouw samen en doe ze met het hele stuk gember en het zout bij de kip. Breng het water aan de kook, zet het vuur laag, leg het deksel op de pan en laat alles 45-50 minuten zachtjes pruttelen. Schep schuim of olie aan het oppervlak weg. Verhit intussen de kokosolie in een kleine koekenpan op halfhoog vuur en voeg de fijngesneden gember en knoflook toe. Fruit goudbruin en krokant en zet opzij voor de garnering. Til de kip voorzichtig uit de pan en doe die in een afgedekte kom. Was de rijst in een zeef onder de koude kraan en kook die in het vocht waarin je zojuist de kip hebt gekookt. Laat de rijst 15-20 minuten of tot hij gaar is pruttelen en voeg de Chinese kool 3-4 minuten voor het eind van de kooktijd toe. Breng op smaak met zout en peper. Snijd de kip in brede repen. Schep de bouillon met kool en rijst op een diep bord, leg er plakjes kip op en garneer met de chilipepers, korianderblaadjes en knapperige gember en knoflook. Geef de sojasaus erbij.

 

Bloemkoolcouscous met pompoenpitten

Dit felgroene gerecht kun je serveren als salade of als vervanging van rijst.

voor 4 personen

Dit heb je nodig

1 bloemkool * 3 el extra vierge olijfolie * 2 teentjes fijngesneden knoflook * 200 g ontdooide diepvriestuinbonen of gekookte verse tuinbonen * 70 g licht geroosterde pompoenpitten * 1 handvol verse munt * 1 handvol verse basilicum * 2 el citroensap * 100 g verse geitenkaas * zeezout * versgemalen zwarte peper

Zo maak je het

Doe de grof gesneden bloemkoolroosjes in een keukenmachine of blender en maal de stukjes tot de textuur lijkt op die van couscous of rijst. Doe dat in porties als je een kleine keukenmachine hebt. Verhit 2 eetlepels van de olijfolie in een grote koekenpan, en fruit de knoflook lichtbruin. Voeg dan de bloemkoolcouscous toe en hussel goed. Bak dit mengsel 5 minuten. Schep het in een grote serveerschaal. Doe de tuinbonen, pompoenpitten, fijngesneden verse kruiden, het citroensap, de verbrokkelde geitenkaas en 1 lepel olijfolie erbij. Hussel alles goed. Sprenkel er tot slot nog een beetje olijfolie over en voeg zout en peper naar smaak toe. Serveer de bloemkoolcouscous warm.

 

Bieslookflensjes

Als je veel flensjes maakt, kun je ze in de koelkast bewaren als wrap. Je kunt ze op allerlei manieren vullen en ze zijn glutenvrij.

voor 2-4 personen

Dit heb je nodig

100 g boekweitmeel of zilvervliesrijstmeel * ¼ tl fijn zeezout * 2½ dl melk * 3 grote eieren * een handvol fijngesneden bieslook * kokosolie

Voor de vulling: 2 grote avocado’s * 250 g gerookte zalm in schilfers * 1 citroen in partjes * knoflookolie * versgemalen zwarte peper

Zo maak je het

Vermeng het meel en zout in een grote mengkom. Klop in een andere kom de melk, eieren en bieslook door elkaar. Schenk dit bij het meel en roer tot alles goed is vermengd en er geen klontjes meer in zitten. Laat het beslag 5 minuten staan, roer het nogmaals door en leng het aan met wat water, een scheutje per keer, tot het de dikte van yoghurt heeft. Verhit op halfhoog vuur een grote koekenpan met antiaanbaklaag. Smelt een beetje kokosolie en schenk er 4 eetlepels beslag in. Bak het flensje aan beide kanten diep goudbruin.

Voor de avocado-zalmvulling schil je de avocado’s en snijd ze in dunne plakjes. Schik de zalm en avocado in het midden van de flensjes, sprenkel er een klein beetje citroensap en knoflookolie over en maal er wat peper over. Rol het flensje op.

Deze recepten komen uit Puur, Lekker, Vers van foodblogger Tess Ward. Een kookboek om je manier van eten te veranderen. Vol recepten die energie geven, je helpen gewicht te verliezen en je lichaam te reinigen.

€ 19,95, Fontaineuitgevers.nl, Tessward.net

Shoppen is altijd een goed idee