Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Interview: Natascha van Flavourites.nl

Interview: Natascha van Flavourites.nl

Thuis & wonen
Interview: Natascha van Flavourites.nl

Natascha (op foto rechts) is moeder van Finn (11) en Kiki (9) en eigenaresse van Flavourites. Dit doet zij niet alleen, maar samen met mede-eigenaar Marije. Marije woont op het Spaanse eiland Mallorca en via Skype, telefoontjes en om de zoveel weken een meeting in levende lijve runnen zij al 9 jaar de succesvolle onderneming Flavourites. Flair sprak met Natascha over hun business, haar favoriete snoepjes en het aankomende Flavourites Live event!

Hoe is Flavourites ontstaan?

“Marije en ik leerden elkaar kennen via werk. Ik was werkzaam als freelance journalist en werkte onder andere voor het bedrijf waar Marije destijds werkte, dat shoppinggidsen maakte. Wij waren daardoor altijd bezig met leuke winkeltjes in steden en – dit was zo’n tien jaar geleden, in 2005 – we zagen dat steeds meer winkels verdwenen omdat ze de huur niet meer konden opbrengen, en zij online verder gingen. Voor deze kleine ondernemers was het moeilijk om aan marketing te doen, want het was online en destijds nog heel nieuw. En dus waren deze leuke webshops vaak onvindbaar. Soms werden ze wel in bladen genoemd, maar er was geen plek waar je al deze shops bij elkaar kon vinden. En toen bedachten wij een verzamelpunt met alleen maar leuke webshops, voor vrouwen. Niet zoiets als Startpagina, want dat zag er maar saai uit. We wilden iets nieuws bedenken, een vrouwelijke portal dat er leuk uitziet. We zijn vanuit onze eigen behoefte gaan denken. Met heel weinig geld hebben we een website laten bouwen. We hadden geen geld voor grote marketing campagnes. We hebben de eerste 250 webshops gratis geplaatst en hen vervolgens benaderd met de vraag of ze ons wilden helpen om Flavourites groot te maken door goodies te doneren. Met deze goodieboxen zijn wij naar de bladen gegaan om deze daar uit te delen en in de belangstelling te komen. Op de redacties vertelden wij ons verhaal, en dat leverde ons publiciteit op. We moesten creatief zijn.”

Hoe combineer je het moederschap met het runnen van een succesvolle business?

”We willen niet dagelijks hoeven te reizen naar een kantoor, of een pand huren. Dat is zonde van onze tijd en geld. En, ideaal! Want toen we net begonnen met Flavourites werd mijn dochter geboren en vanuit huis werken was toen erg fijn, en je bent ook super flexibel. Of ’s avonds werken, wanneer de kids op bed liggen. Je kunt zo heel efficiënt werken en je eigen ding doen. Het vaste Flavourites-team bestaat uit Marije, vormgeefster Loes en ik. Een aantal taken hebben we uitbesteed, zoals de organisatie van Flavourites Live aan Maya. Maar ook een deel van de boekhouding en de bouw en onderhoud van de website hebben we uitbesteed.”

Wat zijn de criteria om bij Flavourites aangesloten te zijn als webshop?

“We krijgen heel veel aanmeldingen, dat blijft maar doorgaan. We willen vooral overzichtelijk blijven en leuke snoepjes plaatsen. We letten vooral op de look en feel van een webshop en kijken ook naar het assortiment. Ook moet het er betrouwbaar uitzien en het productaanbod origineel zijn. Soms gebeurt het ook dat wij zelf een leuke webshop tegenkomen of worden getipt door bezoekers over een shop die nog niet online staat. Het komt ook weleens voor dat we webshops feedback geven, omdat de fotografie niet goed genoeg is bijvoorbeeld. Of we geven advies hoe ze meer betalende bezoekers kunnen trekken. Met deze informatie gaan ze dan aan de slag en worden ze vervolgens alsnog op Flavourites geplaatst.”

Zie je een trend in het soort webshop dat nu veel geopend wordt?

”Zeker, momenteel vooral in stationary en interieur. Vroeger was het echt fashion maar dat is veranderd. De categorie Kids is overigens ook heel groot. Soms komt het voor dat er te veel webshops op kidsgebied zich aanmelden voor Flavourites Live en moeten we een stop doorvoeren. Er moet altijd een goede balans blijven tussen de verschillende onderwerpen.”

Welke webshops zijn op dit moment jouw favoriet?

  • Tinne-mia.nl
    “Dit is een nieuw Nederlands label. De producten vind ik zo mooi, en de presentatie klopt ook helemaal. En fijne foto’s, echt inspirerend!”
  • Orangemayonnaise.com
    “Dit vind ik een superleuke webshop voor kids. Mooie labels, vaak net weer even anders-dan-anders en lekker hip. Ook vind ik de hele uitstraling van de webshop fijn, het geeft echt een conceptstore-gevoel. Hier word ik blij van!”

Shop je je niet helemaal suf omdat je steeds dingen tegenkomt, of groei je over deze hebberigheid heen?

“Daar ben ik zeker overheen gegroeid. Ook nu de kinderen groter zijn heb je minder nodig en dat scheelt wel. Op een gegeven moment treed er toch wel een verzadiging op en creëer je ook heel erg je eigen stijl. Mijn motto nu is less is more. Ik ga liever voor een mooie handgemaakte leren tas met een verhaal erachter, dan een massaproduct.”

Flavourites Live

Save the date: van vrijdag 20 t/m zondag 22 november 2015 vindt in Amsterdam-Noord  de zevende editie van het  webshopevent Flavourites Live plaats. Drie dagen lang kun je hier terecht om in de pop-up shops van de leukste webshops te shoppen! Inspirerende mensen, unieke en leuke producten met een goed verhaal, fijne fashion, culinaire verrassingen en duizenden enthousiaste bezoekers. Kom als bezoeker een dagje inspiratie opdoen tijdens het Flavourites Live event. Ook fijn: via de website van Flavourites Live kun je tot en met 18 oktober tickets bestellen met early bird-korting. Enjoy!

Shoppen is altijd een goed idee