Je bent hier: Home > Thuis > Hoe maak je een smoothie? Het stappenplan!

Hoe maak je een smoothie? Het stappenplan!

Thuis
Hoe maak je een smoothie? Het stappenplan!

In de zomer hebben we altijd zin in frisse en fruitige drankjes. Smoothies zijn dan ideaal! Je kunt ze makkelijk maken én meenemen. Maar weet jij hoe je echt een goede en lekkere smoothie maakt? 

Hoe maak je een smoothie?

Hét stappenplan voor een lekkere en gezonde smoothie.

Stap 1 – Vloeistof toevoegen

Je kunt verschillende soorten vloeistoffen aan de smoothie toevoegen om ervoor te zorgen dat alle ingrediënten goed kunnen mengen. Het niet toevoegen van een vloeistof kan ervoor zorgen dat je smoothie te dik wordt. Vloeistoffen die je kunt toevoegen aan je smoothie zijn: water, kokoswater, melk, yoghurt, sojamelk, amandelmelk of een vruchtensap.

Stap 2 – Basis fruit kiezen

Het basis fruit geeft je smoothie de romige textuur die je altijd ziet. Denk bijvoorbeeld aan banaan, mango, appel, peer of perzik. Probeer water-rijke vruchten zoals druiven, watermeloen of sinaasappel te vermijden. Je kunt ze wel gebruiken, maar niet als je ‘basis’. Anders wordt je smoothie te vloeibaar. Groene ingrediënten kunnen ook goed worden gebruikt voor een dikkere, romige smoothie. Hoe meer groen je gebruikt, hoe minder basis fruit je nodig hebt.

Stap 3 –  Mixen van smaken

Vruchten met veel smaak zijn belangrijk. Ze voegen smaak toe aan je smoothie en vergroten de voeding ervan. Denk bijvoorbeeld aan bessen, ananas of citrusvruchten. Heb je geen idee wat lekker is? Doe inspiratie op in de supermarkt, daar hebben ze genoeg drankjes. Deze combinaties zijn ook lekker:

Stap 4 –  Groente toevoegen

Je hoeft niet perse groenten toe te voegen aan een smoothie, maar ze maken je smoothie wel extra gezond en zitten vol met bouwstoffen. Wanneer je groente gaat toevoegen aan je smoothie zul je dit niet eens doorhebben. Het fruit overheerst de smaak en geur van alle groenten. Het is dus een makkelijke manier om groente binnen te krijgen zonder ze daadwerkelijk te proeven. Boerenkool, andijvie, peterselie, spinazie, probeer het maar eens! Het percentage dat wordt aanbevolen is 40% groente en 60% fruit. Je kunt natuurlijk op een lager percentage beginnen en het langzaam opbouwen.

Stap 5 – Blenden maar!

Voordat je overgaat naar het blenden is het slim om grote stukken fruit eerst in blokjes te snijden en grote trossen of bladeren te vermijden. Doe alles in de blender en meng het geheel 30 tot 60 seconden op een hoog toerental. Doe dit totdat alle ingrediënten goed gemengd zijn en je een heldere smoothie ziet. Mix je smoothie niet té veel, probeer je smoothie zo te blenden dat je ‘m door een rietje kunt drinken. Laat je blender niet langer dan een minuut mixen, anders verlies je waardevolle oxidanten en voedingsstoffen.

Smakelijk!

Kijk voor meer smoothie recepten in het Dossier ‘Smoothies maken’ >>

Bron: Dieetuniversiteit