Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Verleid, gekocht, genaaid: ‘Stop met het weggooien van je geld en het vervuilen van de aarde’

Verleid, gekocht, genaaid: ‘Stop met het weggooien van je geld en het vervuilen van de aarde’

Thuis & wonen
Verleid, gekocht, genaaid: ‘Stop met het weggooien van je geld en het vervuilen van de aarde’

Hester Zitvast (43) is freelance journalist en moeder van twee pubers en een tweede-leg-kleuter. Door haar toch wel lichte social media verslaving – vooral Twitter – zit ze bovenop het nieuws en daar heeft ze ook in veel gevallen wel een mening over. Voor Flaironline.nl ventileert ze haar opinie en daar hoef je het als lezer natuurlijk niet altijd mee eens te zijn. Een goede (en fatsoenlijke) discussie gaat ze niet uit de weg.

Goedkoop is duurkoop

“Een jaar geleden trapte ik er in. Ik werd door een kennis geattendeerd op een site waar ze ontzettend leuke jurken had besteld voor een spotprijs. Ik sloeg er nog die avond toe. Twee zomerse jurken en een shirtje voor nog geen €90. De plaatjes waren veelbelovend en ik zag mezelf er al helemaal in lopen op een bloedhete dag. Maar toen kwam, na het bestellen, het bericht dat het verzenden tussen de 17 – 21 dagen zou duren. En ik kreeg een sms, deels in Engels, deels in het Chinees. Ik zocht naar gegevens van de klantenservice op de site. Naar een adres. Ik vond er alleen een mailadres. Genaaid: ik wist het toen al.”

“Drie weken later arriveerde er een pakketje met jurken. Nou ja, jurken. Het waren lapjes stof waar je inderdaad met een forse hoeveelheid fantasie een jurk in zou kunnen zien. Het materiaal was extreem licht ontvlambaar. De naden lieten al los. De print was slechts aan één zijde zichtbaar. En de pasvorm prima, voor iemand die al het lichaamsvet opslaat in de kuiten en verder vel over been is. Ik kon de jurken zo weggooien. En naar mijn geld kon ik fluiten. De kennis die mij de tip had gegeven had haar bestelling inmiddels ook binnen en vertelde hetzelfde verhaal. We konden zo meedoen aan zo’n fotoreeks met ‘wat je dacht dat je bestelde en wat je binnenkreeg’.”

‘Ik kreeg er een ongemakkelijk gevoel van, die ledstrips in onze kliko en het idee dat dit helemaal uit China naar Nederland was gevlogen’

“Enkele weken geleden kocht mijn puberdochter van haar eerste salaris ledstrips. Daar heeft ze het al jaren over; verlichting langs de randen van haar plafond en onder haar bed; het zou haar leven in ieder opzicht verrijken. Ze gaf er tachtig aan uit. Na een royale drie weken kwamen de strips binnen. Een half uur na installatie was alles stuk; als ze met de afstandsbediening vroeg om een groene lamp, kreeg ze een blauwe en het ene na het andere lampje viel uit. Het zelfklevende effect van de strips bleek slechts 24 uur in stand te blijven. Goddank kreeg zij wél haar geld terug. Maar ik kreeg er toch een heel ongemakkelijk gevoel van, van die kluwen ledstrips in onze kliko en het idee dat dit helemaal uit China naar Nederland was gevlogen.”

“De verleiding is groot en de prijzen zijn to good to be true. Voor een paar kwartjes bestel je een oplader die bij Apple twee tientjes kost. De ellende is alleen dat de Chinese oplader je telefoon na tien keer geen enkele kracht meer geeft. En zo verdwijnt er weer een lader op de afvalberg.”

“Ik snap niet dat Nederlandse webshops zich inlaten met het verschepen van die rommel naar hier. Je weet dat het stuk gaat. Je weet dat je er ontevreden klanten aan overhoudt. Je weet dat het gezeik oplevert. En je weet dat je op een niet te verantwoorden manier bijdraagt aan de vervuiling van de aarde. Hoe kun je zo werken? Wat mij betreft komt er een duidelijke en verplichte disclaimer bij producten die webshops, als jij ze bestelt, nog uit China moeten halen. Iets als: ‘Weet waar je aan begint. Dit product moet ruim 7.000 kilometer reizen voor het in jouw kast terechtkomt en de kwaliteit is hoogstwaarschijnlijk hondsberoerd.’ Ik ben benieuwd of er dan nog steeds zo hard op die bestelknop wordt gedrukt.”

‘Wij kunnen hier braaf ons afval scheiden, minder vlees eten, korter douchen of kiezen voor zonnepanelen; het blijft een druppel op een gloeiende plaat’

“Waarom zou je je suf kopen op sites als Aliexpress? Het is niet normaal dat je iets na drie keer wassen weg kunt gooien. En een goedkope namaakkoptelefoon is geen ‘wegwerpproduct’. Wij kunnen hier wel braaf ons afval scheiden, minder vlees eten, korter douchen of ons huis behangen met zonnepanelen; het blijft een druppel op een gloeiende plaat als we die onophoudelijke aanvoer van kwalitatief wanstaltige rotzooi niet stopzetten. Ik hoorde recent van iemand dat ze een zelfroerend kopje had gekregen, uit China. Het ding heeft het nooit gedaan. Superorigineel verjaardagscadeau, maar heel veel meer weggegooid geld is bijna niet denkbaar.”

“Ik zie de overheid er niet zo snel een stokje voor steken, hoewel ik wel vind dat er minimaal een voorlichtingscampagne over zou moeten komen. Ik zie ze in China de kwaliteit niet snel verbeteren. En ik zie ons consumenten niet zo snel de hoop opgeven dat je écht een geweldige aankoop doet, voor een paar euro. We lopen niet voor niets de deur bij een winkel als de Primark nog iedere zaterdag helemaal plat. Toch zal er bij ons een omslag moeten komen. Als wij er niet meer om vragen, zullen zij het niet meer zo massaal aanbieden. Stop met het weggooien van je geld en het vervuilen van de aarde. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook. Altijd.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Hester Zitvast | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee