Je bent hier: Home > Thuis & wonen > 6 x gezonde tussendoortjes

6 x gezonde tussendoortjes

Thuis & wonen
6 x gezonde tussendoortjes

Heb je ook altijd last van een 4-uurs dip? Zorg ervoor dat je altijd een gezonde snack in je tas hebt, zodat je minder snel naar chips, koekjes en snoep grijpt.

gezonde-tussendoortjes

Noten

Hoewel noten veel vetten bevatten, zijn ze wel geschikt als tussendoortje. Ze bevatten namelijk juist goede vetten (onverzadigde vetten), die verkleinen de kans op hart- en vaatziektes. Ga bij voorkeur voor walnoten, hazelnoten en amandelen en beperk je tot een handje. Lekker in combinatie met wat rozijntjes of cranberry’s.

Stuk fruit

Een appel, een banaan of een mandarijn. Zorg altijd dat je een stuk fruit in je tas hebt. Ze bevatten dan wel natuurlijke suikers, wat slecht is voor de tanden, maar het is altijd beter dan dat zakje chips of snoepjes. Kies voor een snel verzadigd gevoel voor de banaan, omdat die bomvol vezels zit. Door een stuk fruit mee te nemen in je tas, heb je ook meteen je dagelijkse hoeveelheid aan mineralen en vitamines voor een groot deel al binnen.

Olijven

Ben je altijd dol op hartig? Neem dan een paar olijfjes mee in je broodtrommeltje. Ze bevatten hoge concentraties vitamines en mineralen en zitten vol onverzadigde vetzuren. En tien olijven bevatten samen slechts 22 kcal.

Zelfgemaakte snacks

Je ziet ze tegenwoordig bij alle foodbloggers op hun blog: zelfgemaakte gezonde snacks van noten en fruit. Wij van Flair zijn dol op de kokosbollen van Rens Kroes, ja inderdaad het zusje van Doutzen Kroes. Je hebt er niet veel ingrediënten voor nodig, en ook kinderen maak je er blij mee.

Rijstwafel met hüttenkäse

Hartige trek? Smeer een rijstwafel en smeer er wat hüttenkäse op. Hüttenkase bevat in tegen stelling tot andere smeersel de minste verzadigde vetten (slechte vetten) en calorieën. Decoreer met wat bieslook voor de smaak. Ook Philadelphia Light is een goede keuze.

Komkommer en wortels

Altijd gezond: een paar stukjes komkommer, tomaatjes, een stengel bleekselderij en rauwe worteltjes. Vind je dit saai? Maak er dan eventueel een magere yoghurtdip bij of dip in de hummus.

Wist je dit? 
Denk je dat je met je kruidkoek gezond bezig bent? Schrik niet: een plakje Snelle Jelle bevat maar liefst 214 kcal én 28,5 gram suiker. Dit komt neer op 7 suikerklontjes. Als je toch dol bent op meeneemkoekjes, ga dan voor de Liga FruitKick, de granenbiscuits van Time Out of Sultana YoFruit. Die bevatten van alle meeneemkoekjes de minste suikers en calorieën. Wil je meer weten over gezonde keuzes maken in de supermarkt? Het boek Eibertje Kiest is een aanrader! 

Shoppen is altijd een goed idee