Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Zo maak je je favoriete gerecht nét wat gezonder

Zo maak je je favoriete gerecht nét wat gezonder

Thuis & wonen
Zo maak je je favoriete gerecht nét wat gezonder

Gezonder eten betekent niet dat je al je favoriete recepten van je menu moet schrappen. Je kunt ook sommige ingrediënten vervangen door gezonde alternatieven.

Bloemkool in plaats van rijst

Van deze vervanging zul je waarschijnlijk weinig merken. Gooi de roosjes bloemkool door de keukenmachine en bak ze even aan in een koekenpan. Het is sneller gemaakt dan rijst en perfect te gebruiken in nasi, curry of een van je andere favoriete Aziatische gerechten.

Avocado in plaats van mayonaise

Stop de avocado in de blender, samen met een beetje olijfolie, een paar korreltjes zout, wat peper, een gesneden blaadje peterselie en een beetje citroensap. Dit is een heel lekkere en goede vervanging van slasaus of mayonaise in je salade, op je sandwich of als dressing.

Yoghurt in plaats van zure room

Zure room gebruiken we in veel gerechten. Maar wist je dat je die heel makkelijk kunt vervangen door yoghurt? In Griekse yoghurt zit veel minder vet dan in room, dus daarmee maak je je gerecht een flink stuk slanker. Let natuurlijk wel op aan welk gerecht je de yoghurt toevoegt, want de smaak van je gerecht zal iets anders zijn.

Pastinaak of koolraap in plaats van aardappelpuree

Pastinaak wordt weleens gezien als ‘vergeten groente’. Zonde, want het is een heel goede vervanging voor aardappelen. Er zit zelfs nog meer smaak aan! Ook koolraap geldt als gezonde vervanging. Probeer en see for yourself!

Gemalen groenten in plaats van gehakt

Oké, je hoeft niet gelijk vegetarisch te worden. Maar een goede manier om genoeg groenten binnen te krijgen, is om je gehaktballetjes gedeeltelijk te vullen met groenten. Vervang ongeveer eenderde van het gehakt met groenten (gemalen in een keukenmachine). Denk aan courgette, paprika, wortel of iets anders lekkers.

Prosciutto in plaats van bacon

Bacon is heel lekker, maar er zijn betere alternatieven. Kies bijvoorbeeld eens voor prosciutto. Daar zit namelijk minder vet en sodium in en het heeft ook nog eens meer smaak.

Appelmoes in plaats van olijfolie

Toegegeven, dit is misschien een beetje vergezocht. Toch is het onwijs handig als je gaat bakken. Gebruik ongezoete appelmoes in je cakebeslag en je cakejes worden zelfs beter van structuur.

Courgetti in plaats van spaghetti

We schreven al eerder over de voordelen van het vervangen van pasta door groenten. Er zijn zelfs verschillende keukenhulpjes om je te helpen met het snijden van de courgette, zoals de Spirelli. Je kunt de sliertjes rauw eten, koken of bakken.

Ga jij dit proberen?

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee