Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Gevalletje alles wat lekker is, is ongezond? Van déze 7 soorten eten en drinken wordt je chagrijnig

Gevalletje alles wat lekker is, is ongezond? Van déze 7 soorten eten en drinken wordt je chagrijnig

Gevalletje alles wat lekker is, is ongezond? Van déze 7 soorten eten en drinken wordt je chagrijnig

Eten maakt ons over het algemeen blij, maar dat is niet élk eten zo. Door sommige voedingsmiddelen kun je chagrijnig worden. Maar hoe komt dat dan eigenlijk? En welke dingen kun je dan beter niet eten of drinken om een vervelend humeur te krijgen? Voedingswetenschapper Claudia Smith heeft ontdekt dat comfort food (?) niet goed is voor je humeur.  

Van dit eten en drinken wordt je chagrijnig

Het klinkt logisch dat je van troosten juist vrolijker wordt. In principe is dat ook zo, omdat je het eten dan ziet als beloning. Een hele chocoladereep opeten omdat je stress hebt of liefdesverdriet gaat je helaas niet helpen om vrolijker en gelukkiger te worden. Dat komt doordat suiker en koolhydraten je een kick geven, maar als dat uitwerkt word je moe, humeurig en zak je in. De voedingswetenschapper stelde een lijstje samen met zeven dingen die je beter niet kunt eten en drinken.

1. Koffie

Het advies is om maximaal vier koppen koffie per dag te drinken. Als je te veel cafeïne drinkt word je namelijk nerveus, prikkelbaar en dus chagrijnig.

2. Taart, cake en koekjes

Elk stukje taart, cake of koekje wat je neemt bevat suiker gecombineerd met vet zoals boter en koolhydraten. Slechter kan het bijna niet. En natuurlijk draait het allemaal om balans. Probeer een gezonde vervanger te zoeken, die ook nog een voedzaam is.

3. Frisdrank

Frisdrank bevat veel suiker. Het gevolg van het drinken van frisdranken is een suikerkick. Na die suikerkick voel je je al snel chagrijnig worden. Light frisdranken zijn geen goede oplossing. In light frisdranken zit namelijk aspartaam. Er is een verband tussen te veel aspartaam en lichte depressies en angststoornissen. Het advies is om water, thee en af en toe een kopje koffie te drinken.

4. Alcohol

Een klein beetje alcohol is zeker niet erg. Het is gebleken dat een klein beetje alcohol juist gezond is. Maar van te veel alcohol krijg je hoofdpijn, maagzuur, een slechte nachtrust en ook nog eens een kater. Dit kan je humeur die dag dan goed verpesten.

5. Ham, worst en andere vleeswaren

De meeste vleeswaren bevatten veel zout, conserveermiddelen en smaakversterkers. Dit allemaal is natuurlijk niet heel erg gezond. Je kunt ook zelf aan de slag gaan door bijvoorbeeld kipfilet te bakken. Daar zit namelijk veel proteïne in en dat is wel goed voor je humeur.

6. Snacks als pizzabroodjes, chips en frikandellen

Deze snacks zijn zogenaamde processed foods (bewerkt voedsel) en die zijn niet goed voor je. Ze zorgen heel even voor een piek maar daarna stort je al snel in. Af en toe iets lekkers mag natuurlijk wel, maar zorg dat je ze alleen met uitzondering eet.

7. Patat

Volgens experts zit er veel te veel zout in, te veel verzadigd vet en te veel koolhydraten in patat (of friet). Quinoa met bruine rijst is een goede vervanger.

Lees ook
Chagrijnig als je honger hebt? Dit is waarom

Niks meer eten?

Het lijkt er bijna op dat we helemaal niks meer mogen eten. Gelukkig is dat niet het geval. Maar merk je aan jezelf dat je snel chagrijnig bent? Dan is het goed om te kijken wat je op een dag dan allemaal eet. Probeer daar iets aan te veranderen als je merkt dat je te veel van de bovenstaande lijst eet. Probeer een gezonde en vezelrijke leefstijl aan te houden. Dit is goed voor de stoelgang en het afweersysteem. Daarnaast beschermt het tegen diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Maar het allergrootste voordeel is natuurlijk dat je ook een stuk gelukkiger wordt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: Getty

Shoppen is altijd een goed idee