Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Doe de vitamine-check

Doe de vitamine-check

Thuis & wonen
Doe de vitamine-check

vitamines


Een goed gebit, een mooie huid en glanzend, gezond haar willen we allemaal wel. Vitamines spelen daarbij een belangrijke rol. Daarnaast zijn ze onmisbaar voor een goede gezondheid. Maar in welke producten vind je ze? Flair zette het op een rijtje.

Vitamine A
Werking: voor de handhaving van een gezonde huid en gezonde tanden en botten, maar vitamine A is ook belangrijk voor het gezichtsvermogen, de celgroei, de instandhouding van een goede weerstand en het gezond houden van je haar.

Waar zit het in?
Lever, eidooier, vette vis, boter, vette melk, kaas, groene groenten.

Bèta-caroteen
Werking: zie vitamine A.

Waar zit het in?
Worteltjes bevatten heel veel bèta-caroteen, maar je vindt deze vitamine ook in bladgroente en in oranje en gele groente en fruit. Mango’s en citrusvruchten zijn bijvoorbeeld echte bèta-caroteenbommetjes!

Vitamine B
Vitamine B bestaat uit dertien verschillende vitaminen die onderling nauw samenwerken en aan elkaar zijn gerelateerd. Werking: belangrijk voor je haar, huid, hart, het zenuwstelsel, je ogen en je spijsvertering.

Waar zit het in?
Biergist, noten, granen, yoghurt, groene groenten, zeewier, champignons en bruin brood.

Vitamine C
Werking: deze vitamine heeft zeer veel functies. Zo helpt hij onder andere mee aan de opbouw van botten, weefselherstel, de afweer en wondgenezing. Daarnaast heeft vitamine C een anti-oxidantieve werking, wat weer goed is voor je hele lijf.

Waar zit het in?
Citrusvruchten, broccoli, paprika, kiwi, aardappelen en koolsoorten.

Vitamine D
Werking: bevordert sterke botten en een gezond gebit. Werkt altijd in combinatie met calcium.

Waar zit het in?
Boter, eidooier, lever en vette vis. Daarnaast is vitamine D toegevoegd aan margarine en bak- en braadvet.

Vitamine E
Werking: heeft een anti-oxidantieve functie. Werkt preventief ter voorkoming van hart- en vaatziekten. En, ook heel fijn: vitamine D helpt het verouderingsproces te vertragen, zo zou het rimpelvorming tegengaan. Ook je spieren en zenuwen blijven door deze vitamine in conditie.

Waar zit het in?
Plantaardige oliën, tarwekiemen, eidooier, volkorenproducten en noten.

Vitamine K
Werking: is betrokken bij de bloedstolling.

Waar zit het in?
Groene groenten – met name koolsoorten-, aardappelen en varkenslever.

Shoppen is altijd een goed idee