Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Deze dingen kun je beter niet doen op de werkvloer

Deze dingen kun je beter niet doen op de werkvloer

Thuis & wonen
Deze dingen kun je beter niet doen op de werkvloer

Heb je het gevoel dat alles niet altijd vlekkeloos gaat op je werk? Je voelt je buitengesloten door collega’s of krijgt alle stomme taakjes van je baas? Misschien werk je echt wel op een rotplek, of misschien ligt het probleem bij jezelf? Je beseft het zelf waarschijnlijk niet, maar soms ben je misschien onprofessioneel. Wij somden even de dingen op die je beter niet doet op de werkvloer en waar je collega’s een hekel aan hebben. 

Te laat komen
Dit lijkt ons superlogisch, op tijd komen is een must. Er wordt van je verwacht dat je doet wat je moet doen. Kom dus niet elke dag af met het excuus dat je je overslapen hebt of dat je je trein gemist hebt. Vertraging met de trein, ja, dat is nu wel een ander verhaal, hé NS…

Op elke meeting 10 minuten later binnenkomen
Als je op een meeting te laat binnenkomt, toon je geen respect tegenover je medewerkers. Zij waren wél op tijd. Mensen laten wachten komt over als onbeleefd en arrogant. Wat je dan zeker ook niet doet, is met twee verschillende dingen tegelijkertijd bezig zijn in die meeting. Ook al kunnen wij vrouwen wel twee dingen tegelijkertijd, het is absoluut geen goed idee om tijdens een meeting te sms’en, surfen of e-mailen. Het laat zien dat je niet geïnteresseerd bent en geen aandacht besteed aan wat er wordt gezegd.

jezelf ziek melden terwijl je niet ziek bent
Op je werk wil je jezelf bewijzen, dit gaat niet als je elke week (nep)ziek bent. Zo ga je die opslag nooit krijgen…

Altijd negatief zijn
Als je altijd reageert op suggesties met een pessimistische attitude kan je gedrag beschouwd worden als tegenwerken. Vermijd zinnen zoals ‘Dat zal niet werken’, ‘Dat klinkt te moeilijk’ of ‘Ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen.’ Klagen plaatst je in een slecht daglicht. Ook al denkt iedereen deze dingen weleens, hou ze voor jezelf. Er is niets stommer dan moeten samen werken met een grumpy cat.

Storen
Het is super onbeleefd om iemand te storen tijdens een gesprek. Het laat zien dat je geen respect of geduld hebt. Ook je muziek te luid spelen of een conversatie hebben die het hele kantoor kan horen, doe je liever niet. Het heeft een effect op de productiviteit en focus van je collega’s. Op dat moment ben je voor hen ‘de meest irritante afleiding ever’.

Alles beter weten
Jezelf met álles moeien en doen alsof het je eigen idee is terwijl het van iemand anders komt, is niet oké. Ook opscheppen op de werkvloer is een no go. Als we trots zijn op iets dat we hebben bereikt, willen we dit natuurlijk ook graag delen met anderen. Maar té veel erover praten en het extra luid zeggen zodat ze het in de ruimte ernaast ook kunnen horen, doe je beter niet.

Je opmaken aan je bureau
Zit je make-up niet goed of had je ’s morgens geen tijd? Ga even naar de badkamer en retoucheer je make-up daar. Veel professioneler dan je hele make-uptas op je bureau uit te stallen. Zorg er ook voor dat je frisgewassen naar je werk gaat en propere kleren aan hebt. Naast iemand zitten die stinkt is géén pretje. Als je er onhygiënisch uitziet, toon je dat het je niet boeit. Zoiets vindt je werkgever echt niet tof, want jij vertegenwoordigt tenslotte zijn bedrijf.

Persoonlijke telefoontjes plegen
Met vrienden en familie bellen of sms’en tijdens de werkuren is onprofessioneel en misschien zelfs tegen de bedrijfspolicy. Tijdens je pauzes mag je dit gerust doen, maar doe het dan wel op een plaats waar je niemand anders stoort. Je weet maar nooit dat je baas voorbijwandelt en een euh, ongepast gesprek hoort.

Roddelen
Natuurlijk sta je niet te springen om met die man die niet zo fris ruikt samen te werken, maar wijs hem daarom niet elke keer af. Wees vriendelijk tegen iedereen en verspreid geen roddels over anderen. Zorg ervoor dat je overkomt als een teamplayer!

Nerveuze trekjes laten zien
Schudden met je sleutels, bibberen met je been, constant je telefoon checken, kauwen op je kauwgom, op je nagels bijten… Deze lijst met nerveuze gewoontes kan nog veel langer zijn, en je beseft waarschijnlijk ook niet dat je ze doet. Maar je collega’s zullen dit vast al wel hebben opgemerkt en het kan ze afleiden. Zo’n gewoontes komen ook over als verveling. Stop ermee, dus.

Lees ook:

 

 

 

Shoppen is altijd een goed idee