Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > We willen opnieuw en opnieuw kijken: déze nieuwe kerstserie (!) raakt precíes de juiste snaar en meer

We willen opnieuw en opnieuw kijken: déze nieuwe kerstserie (!) raakt precíes de juiste snaar en meer

Thuis & wonen

Streamingsdiensten produceren de ene na de andere luchtige kerstfilm en -serie, waardoor het soms lastig kiezen is én je van de helft vaak niet eens het bestaan meekrijgt. Mogelijk heb je daardoor vorige week ook het verschijnen van ‘Dash & Lily’ gemist, wat naar ons idee toch wel je grootste misser van het jaar zou zijn. Zelden werden we zó geraakt en ingepakt als bij de meer dan hartverwarmende, romantische boekverfilming die wij in één ruk hebben uitgekeken.

‘You’ve Got Mail’ anno 2020

De achtdelige serie is met recht een onverwachte parel te noemen, maar hadden we op het eerste gezicht bijna overgeslagen. Wéér zo’n cliché kerstromcom met tieners, wat kan dat nou toevoegen? Nou, een hoop blijkbaar. Denk aan een (coronaloze) 2020-versie van de Tom Hanks en Meg Ryan-klassieker You’ve Got Mail (1998). Minstens zo charmant, pakkend en ontroerend, maar dan met iets jongere hoofdpersonen.

‘Penvrienden’

Een week voor kerst ontdekt Dash tijdens een ronde in zijn favoriete boekenwinkel in Manhattan in één van de schappen een rood notitieboekje. Hij begint te lezen en er staat een uitdaging in. De lezer moet een speurtocht door de winkel en diverse boeken volbrengen en daarna een opdracht uitvoeren. Dash raakt gefascineerd door de schrijfster, de voor hem nog onbekende romantische Lily, en laat ook een boodschap voor haar achter. De twee beginnen te communiceren via het boekje en krijgen steeds meer gevoelens voor elkaar.

Herkenbaar

Enkel communiceren via geschreven briefjes is niet per sé de meest praktische manier om iemand te leren kennen, al is het wel lekker laagdrempelig. Het boekje blijkt voor beiden een manier om uit hun comfort zone te komen, maar leidt ook tot veel onzekerheid. Want wat als ze elkaar in het echt niet leuk vinden? Hun onzekerheden, die de bron vormt van al het drama waar de hoofdpersonen mee te maken krijgen, houden de serie met beide voeten op de grond. Daardoor wordt Dash & Lily ook niet te zwaar. De problemen van Dash en Lily zijn herkenbaar, maar ook makkelijk op te lossen met een goed gesprek.

Alles wat het moet zijn

Dash & Lily bevat alles wat een romantische kerstkomedie moet hebben. Hij is de arrogante snob die niet houdt van Kerstmis en zij is de aandoenlijke nerd die juist gek is op de feestdagen. Vanaf de eerste scène is het sfeervol, grappig, romantisch, met een vleugje drama en een getalenteerde cast. Dat het verhaal soms ietwat voorspelbaar verloopt, zeker niet vrij is van cliché’s en niet bepaald realistisch is, geeft dan ook helemaal niets. Alles klopt immers aan de serie en… hoort dat er ook niet een beetje bij?

Omroep MAX komt met eigen variant van Netflix’ kerstfilm ‘Holidate’

Nieuwe kersttraditie

Met acht afleveringen van nog geen half uurtje kijk je de serie makkelijk in een avondje weg, wat eigenlijk bijna jammer is. Naar Dash & Lily kunnen we namelijk eindeloos kijken en er nog geen genoeg van krijgen. Love Actually, The Holiday, Home Alone… Ze kunnen ons gestolen worden de komende kerstdagen – wij gaan gewoon (wéér) Dash & Lily kijken en bombarderen ‘m meteen tot gloednieuwe kersttraditie. Zwijmel, zwijmel, ZWIJMEL…

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Superguide | Beeld: Still

Shoppen is altijd een goed idee