Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Carrièretijgers opgelet: zó schrijf je de perfecte zakelijke e-mail

Carrièretijgers opgelet: zó schrijf je de perfecte zakelijke e-mail

Thuis & wonen
Carrièretijgers opgelet: zó schrijf je de perfecte zakelijke e-mail

Laten we er geen doekjes om winden; we hebben allemaal weleens een flinke zakelijke fout gemaakt. Een e-mail naar de verkeerde persoon sturen, bijvoorbeeld. Maar de dagelijkse struggle met het formuleren van een perfecte zakelijke e-mail kan íetsje minder lastig worden, met deze vijf tips.

Lees ook: 11 tips: zo nodigen ze jou uit op een sollicitatiegesprek

Het geluid van inkomende berichten in je inbox bezorgt je zo langzamerhand kippenvel en voornamelijk bij het sturen van een e-mail waar een grote zakelijke deal aan hangt, is uitstelgedrag eerder regel dan uitzondering. Herkenbaar? Het vereist nou eenmaal best wat handigheid om de perfecte zakelijke e-mail te verzenden. Maar laat je niet langer tegenwerken door onzekerheid, want ook jij kunt de kunst van het tikken van het perfecte bericht onder de knie krijgen. Go get ‘em tiger!

Persoonlijke touch
Je wilt een gouden combinatie maken tussen zakelijk en persoonlijk bij het schrijven van een goede business e-mail. Begin je bericht daarom met een paar persoonlijke zinnen en sluit af met een aantal aardige woorden, waarmee je laat zien dat je weet met wie je contact hebt.

Het onderwerp is de trigger
Vul het onderwerp van de e-mail niet pas op het allerlaatste moment in, maar denk hier even goed over na. Het is de eerste tekst die de ontvanger ziet, waarmee je hem moet enthousiasmeren om de e-mail te openen. Wees concreet en positief. Vul daarentegen wél pas op het laatste moment het e-mailadres van de ontvanger in. Zo voorkom je dat je het bericht per ongeluk halverwege al verzendt.

Gmail’s 30 second delay
De beste uitvinding ever. Je hebt op ‘verzenden’ gedrukt, maar bent in alle haast de bijlage vergeten. Huilen! Gmail heeft speciaal daarvoor de 30 second delay in het leven groepen, waarmee je op ‘ongedaan maken’ kunt klikken om zo alsnog de bijlage toe te voegen (of andere gruwelijke fouten te herstellen). Doe hier je voordeel mee!

To the point
Hou het kort! Zoals alles op internet een stuk sneller gaat, wordt ook vaak je zorgvuldig getikte e-mail vrij vluchtig gelezen. Kom dus to the point en probeer de aandacht van de lezer te trekken door middel van een paar pakkende openingszinnen. Vijf à zes alinea’s is voldoende voor een goede mail en vergeet ook vooral de witregels niet. Dit geeft een overzichtelijke uitstraling.

Check, check, check
Een e-mail met fouten is een echte killer. Check dus je gehele e-mail voor je hem verzendt om gênante momenten te voorkomen. Loop je zakelijke bericht door op de volgende punten:

  1. Is de naam goed gespeld?
  2. Heb je de bijlage wel écht bijgevoegd?
  3. Is je tone of voice goed? Ben je niet te persoonlijk of juist te afstandelijk?
  4. Staan er geen lelijke spellingfouten in?

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: Chapter Friday, Cosmopolitan. Beeld: Shutterstock.

Shoppen is altijd een goed idee