Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Zo bereid je je baby of peuter voor op de overgang naar zomertijd

Zo bereid je je baby of peuter voor op de overgang naar zomertijd

Zo bereid je je baby of peuter voor op de overgang naar zomertijd

Veel ouders van jonge kinderen zien er als een berg tegenop: de zomertijd. Heb je net het slaapritme van je kind een beetje onder controle, gaan we aan die klok zitten morrelen. Niet handig, zeker als jouw kind moeite heeft met veranderingen in z’n ritme. Met deze tips kun je de overgang voor je kind makkelijker maken. Een tip vooraf: begin er nu alvast mee!

Klok een uur vooruit

Op zondag 28 maart gaat de klok een uur vooruit. Dat houdt in dat de nacht van zaterdag op zondag een uur korter is dan normaal. Wordt jouw kind altijd erg vroeg wakker? Dan is de zomertijd eigenlijk best wel een uitkomst! Als je kind standaard om zes uur begint te roepen, is dat straks dus zeven uur. Halleluja! Maar andere kinderen kunnen er best wel moeite mee hebben als hun slaapritme op z’n kop wordt gezet. Dan is die zomertijd helemaal niet zo’n feest.

Cold turkey methode

Er zijn verschillende manieren om met de overgang van wintertijd naar zomertijd om te gaan. Manier 1: de cold turkey methode. Dat wil zeggen: niks geen voorbereiding, gewoon de klok verzetten en vanaf zondag meegaan in de zomertijd. Is je kind vrij flexibel in z’n bedtijd, dan werkt deze methode vaak prima, als kan je kind de eerste dagen wat eerder moe zijn ’s avonds.

Stap voor stap

De tweede manier is om je kind stap voor stap voor te bereiden op de zomertijd. Daar moet je dan de komende week al mee beginnen, door je kind elke dag tien minuten of een kwartiertje eerder op bed te leggen dan hij gewend is. Dus gaat je kind normaal om 19 uur naar bed? Verschuif bedtijd dan morgen naar 18:50 of 18:45 uur. En twee dagen later naar 18:30 uur, enzovoort. Als op zondag de zomertijd is ingegaan, is de biologische klok van je kind er al een beetje aan gewend geraakt om wat eerder naar bed te gaan.

Lees ook
Vroege vogel of een nachtbraker? Dit zegt jouw bedtijd over je persoonlijkheid

Flexibel

De belangrijkste tip: probeer er flexibel mee om te gaan. Is je kind straks na het ingaan van de zomertijd nog lang niet moe om 19 uur? Dat is niet gek, want voor je kind voelt het nog als 18 uur. Dan kun je hem best iets later op bed leggen en z’n bedtijd de dagen daarna weer stap voor stap vervroegen. Dat geldt ook voor middagdutjes: kijk vooral naar de behoefte en de slaapsignalen van je kind.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Ouders van Nu | Beeld: Getty