Je bent hier: Home > Thuis & wonen > Aha! Dit zijn de redenen waarom je aankomt op je werk

Aha! Dit zijn de redenen waarom je aankomt op je werk

Thuis & wonen
Aha! Dit zijn de redenen waarom je aankomt op je werk

Heb jij ook het gevoel dat je sinds je eindelijk die vaste baan hebt weten te bemachtigen, de kilo’s er langzaam aansluipen? En dat terwijl je voor je gevoel veel gezonder en regelmatiger eet (de nachtelijke kapsalons behoren zo goed als definitief tot het verleden) en je braaf elke ochtend de fiets naar je werk pakt.

Dat kan kloppen. Hieronder lees je de drie belangrijkste redenen waarom je toch aankomt op je werk – en wat je er aan kan doen.

Stress

Eén van de belangrijkste boosdoeners op het gebied van gewichtstoename is stress. Als je onder staat, maakt je lichaam hormonen vrij die je maken ineens hongerig maken, je metabolisme vertragen en je cravings naar vettig of juist zoet voedsel aanwakkeren. Dus terwijl je op van de stress op weg een presentatie in elkaar probeert te zetten, heb je ineens een onstilbare behoefte aan geglazuurde donuts.

kantoorstress

Klinkt dat bekend? Neem dan meer pauzes. Zelfs korte pauzes van een paar minuten met bijvoorbeeld een meditatie-app kunnen al heel behulpzaam zijn. Of loop simpelweg een rondje om het gebouw. Verzet je tegen de behoefte om een sigaret op te steken, dat verhoogt je hartslag alleen maar.

 

Samen lunchen

Ah, de lunchpauze blijft altijd een lastig ding. Achter je bureau eten is slecht, rondlopen is slecht en nu is samen lunchen ook slecht? Helaas, een beetje wel. Onderzoek wijst namelijk uit dat je meer eet als je met je iemand anders eet. Je spiegelt zijn of haar gedrag (hallo mannelijke collega’s die elke middag een heel bord pasta naar binnen bunkeren) en blijft langer zitten, omdat het gezellig is. Tijdens dat zitten blijf je van hapjes nemen en plukken aan je eten, waardoor je uiteindelijk toch meer eet dan je van plan was.

meangirlslunch

De oplossing? Onder je bureau eten. Grapje. De oplossing is saai, maar effectief: neem je eigen, zorgvuldig gedoseerde lunch mee. Je weet zelf het beste wat voor jou genoeg is en op is dan gewoon op.

Je collega’s

Hartstikke leuk hoor, al die zelfgebakken verjaardagstaarten, maar kan het misschien wat minder? We vinden het al moeilijk om ‘nee’ te zeggen en zeker als je net een stressvol telefoontje hebt moeten plegen is het makkelijk om de graaien naar die chocoladetaart die je al de hele dag lijkt aan te kijken vanaf de receptiedesk.

birthdayparty

Wat te doen? Onderzoek wijst uit dat we twee keer zo veel eten als er daadwerkelijk eten in ons blikveld staat. Ga dus met je rug naar de receptie zitten, of wissel eens van bureau. Als je het eten niet ziet, zal je er ook minder behoefte aan hebben.

De airco

De meeste vrouwen hebben het hartstikke koud op het werk. Onderzoek wijst uit dat als je het koud hebt, en dat is bij de meeste vrouwen op het moment dat de thermostaat zakt onder de 22 graden, je lichaam automatisch in “vet-opslaan-modus” gaat. En daar kom je dus van aan.

En nu? Op de meeste kantoren ligt de temperatuur tussen de 21 en 24 graden. Grote kans dus dat jij het vaak koud hebt. Bespreek eens in je team hoe je collega’s het ervaren. De beste oplossing op korte termijn is simpel: kleed je warmer aan. Een wollen vestje meenemen kan al veel helpen. En kies voor lange broeken in plaats van dunne rokjes. Niet alleen om de kou tegen te gaan, onderzoek heeft ook nog eens uitgewezen dat mensen die comfortabele kleding dragen productiever zijn én per dag meer calorieën verbranden. Logisch natuurlijk, een extra trap op in een kokerrok en naaldhakken doet niemand voor haar plezier.

koudhebben

 

 

Lees ook:

Bron: Mensengezondheid.nl, Womenshealthsmag.com// Afbeeldingen via Giphy

Shoppen is altijd een goed idee