Je bent hier: Home > Thuis & wonen > 7 trucjes voor in de keuken waar je heel makkelijk gezonder door gaat eten

7 trucjes voor in de keuken waar je heel makkelijk gezonder door gaat eten

Thuis & wonen
7 trucjes voor in de keuken waar je heel makkelijk gezonder door gaat eten

Een gezonde levensstijl is als een ontspannen treinreis in de spits: mooi in theorie, maar een ramp in de praktijk. Juist tijdens die eerdergenoemde treinreis is je zorgvuldig gesneden zakje wortelen maar een flets alternatief voor het overheerlijk ruikende patatje-mayo van je buurman. En als je je in de trein hebt weten te beheersen, neem je misschien toch eenmaal thuis gekomen een halve zak paprikachips – want hé, je hebt toch wel een beloning verdiend voor je zelfbeheersing op het station?

Natuurlijk! Daarom speciaal voor jou deze 7 trucjes voor in keuken. Hierdoor zou je automatisch gezonder eten, waardoor je je af en toe lekker kunt laten gaat. Het leven moet immers wel leuk blijven.

Opgeruimd staat netjes

Volgens een onderzoek kun je je aanrecht maar beter brandschoon houden. Te veel rommel op het aanrecht zou er namelijk voor zorgen dat je meer eet. Wetenschappers ontdekten dat vrouwen met een rommelig aanrecht twee keer zoveel koekjes en snacks eten als vrouwen met een schoon aanrecht. Het verschil zou ‘m zitten in het stressniveau van beide groepen vrouwen. De rommelige keuken zorgt voor een gevoel van chaos, waardoor de vrouwen zich sneller laten gaan.

Verstoppertje spelen

Een tosti-ijzer, een frituur, een poffertjespan.. Handig, maar een recipe for disaster. Met die apparaten maak je namelijk (megalekkere) ongezonde gerechten. Berg ze op uit het zicht om beter aan de verleiding te kunnen weerstaan. Als je dan toch bezig bent met het opruimen van je aanrecht (zie tip 1), kun je beter alleen de toestellen laten staan waarmee je gezonde gerechten maakt. Een sapcentrifuge, een spiraalsnijder, een blender… Uit onderzoek blijkt zelfs dat mannen die een broodrooster op hun aanrecht hebben, 1,8 kilo meer wegen dan mannen zonder een broodrooster.

toaster

Uit het oog, uit… de maag?

Uit onderzoek blijkt dat mensen die gesuikerde ontbijtgranen, frisdrank en andere snacks in het zicht hebben staan, tot 9 kilo meer wegen dan mensen die dat niet hebben. We eten wat we zien. Daarom kun je ongezonde snacks beter uit het zicht bewaren in een afgesloten kast.

Dessertbordjes

Hoe groter het bord, hoe meer erop kan. Uit onderzoek blijkt dat we tot 22% meer eten op een groot bord. Gebruik liever een broodbordje van ongeveer 22 à 25 centimeter diameter. Een kleiner bord is geen goed idee, want dan wil je gewoon een tweede portie omdat je nog honger hebt.

bordje

Lang en smal

Dezelfde logica geldt voor glazen. Uit onderzoek blijkt dat mensen denken dat er meer in een lang, smal glas kan dan in een kort, breed glas. Maar eigenlijk hebben ze ongeveer hetzelfde volume. Daardoor consumeren mensen 30% meer als ze een kort, breed glas gebruiken. Kies dus voor de optische illusie van het lange glas, want zo drink je minder. Deze theorie geldt natuurlijk alleen voor frisdrank, sapjes of alcohol. Liters water per dag kan namelijk geen kwaad, met alcohol ligt dat iets anders…

Schraal schaaltje

Vermijd grote serveerschalen op tafel, die zorgen ervoor dat je alleen maar meer eet, zo blijkt uit onderzoek. Mensen eten 20% meer als het eten aan tafel wordt opgeschept in plaats van in de keuken. Calorierijke gerechten serveer je daarom op een bord. Gezonde salades kun je nog steeds in die mooie schaal op tafel zetten.

Op grootmoeders wijze

Door de jaren heen zijn de porties groter geworden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het aantal calorieën in onze gerechten de afgelopen 70 jaar met 44% is gestegen. Als je een hedendaags kookboek gebruikt, kun je gerust de portie een beetje verkleinen. Of je maakt de volledige portie en neemt de leftovers mee als lunch de volgende dag.

omassoep

 

Lees ook:

Bron: Realsimple.com, via Flair.be// Afbeeldingen: giphy

Shoppen is altijd een goed idee