Je bent hier: Home > Thuis & wonen > 6 kleine veranderingen die je week beter maken

6 kleine veranderingen die je week beter maken

Thuis & wonen
6 kleine veranderingen die je week beter maken

Op zondagavond (als de maandagochtend kwispelend voor de deur staat) kan je soms ineens overvallen worden door een enorme weerzin tegen de nieuwe werkweek. Weer vroeg opstaan, haasten, vliegen, draven, lijstjes maken.. De sleur, de routine – bah. Met deze 7 kleine veranderingen zal je week er anders (beter!) uit zien.

 

1. Upgrade je douche-routine..

..En verbeter je ochtenden. Ben jij ook zo iemand die ’s morgens 10 (okee, 20) minuten lichtjes voorover gebogen onder de douche staat en de laatste minuut als een wervelwind je haar probeert te wassen met douchegel? Probeer het eens anders. Trakteer jezelf op een dure, heerlijk ruikende shampoo/douchegel/scrub en neem de tijd om jezelf goed te wassen. Deze ‘traktatie’ in het vooruitzicht zal het opstaan makkelijker maken. Klinkt overdreven, maar is echt waar. Ons brein reageert heel sterk op het mechanisme van beloning, dus zie de shampoo als een beloning voor je inzet en sta fluitend op – en laat die sarcastische opmerking die je nu denkt lekker in bed.

2. Neem elke dag een half uurtje voor jezelf

De meesten van ons staan de hele dag in contact met andere mensen en proberen in dat contact de beste versie van zichzelf de zijn. De attente collega, de zorgzame vriendin, de grappigste in de Whatsappgroep, de politiek betrokken studievriendin, de opgeruimde schoondochter… Onbewust kan dit allemaal behoorlijk vermoeiend zijn. Probeer daarom eens 30 minuten voor jezelf uit te trekken, waarin je niemand spreekt en aan niemand denkt. Dat is voor veel mensen heel lastig, maar door bijvoorbeeld een wandeling te maken ben je al een heel eind op weg. Zo zou je bijvoorbeeld in plaats van een uur te lunchen met je collega’s een half uur kunnen lunchen en een half uur kunnen wandelen.

3. Optimaliseer je lievelingsgerecht

Stel: je lievelingsgerecht is kip-curry met rijst (of: het enige gerecht dat je kan maken is kip-curry met rijst). Je gaat altijd naar dezelfde supermarkt, koopt dezelfde ingrediënten en eet hetzelfde gerecht. Probeer deze week eens te investeren in biologische kip, of kruiden van de natuurwinkel. Koop eens een nieuwe kom, of een nieuw bord, waar je het gerecht graag van zou willen eten. Kost een klein beetje extra, maar geeft toch een goed gevoel.

4. Probeer eens een podcast of een luisterboek

Je wil wel graag meer lezen, maar als je eindelijk met je boek in bed ligt, vallen je ogen gelijk dicht. Of als je in de trein een boek probeert te lezen, lig je binnen 5 minuten kwijlend op de schouder van je buurman. Herkenbaar? Probeer dan eens een luisterboek. Je ‘leest’ veel meer dan je op eigen initiatief zou kunnen en het is ook een aangename afwisseling van je Spotify Goodmorning-playlist uit 2004 (sowieso zou je niet meer naar ‘Turn Me On’ van Kevin Lyttle moeten luisteren en dat weet je zelf ook wel).

5. Een nieuwe sport!

Onvermijdelijk in dit soort feel-good lijstjes is natuurlijk een fysieke activiteit. Dat komt omdat het is bewezen dat lichaamsbeweging goed is voor je brein. “Ja ja,”, denk jij, maar wacht nog even met direct naar punt 6 te scrollen. Je hoeft niet te gaan hardlopen, fitnessen, zumba’en of yoga te doen. Wandelen mag ook. Of zet een trampoline in de achtertuin of, als je die niet hebt, in de woonkamer – waarom niet? Doe eens gek (maar zet ‘m niet op je balkon). Het hoeft geen uren te duren – van 10 minuutjes springen, knap je al behoorlijk op. Probeer maar.

6. Onthoud:

“Het leven is meer maandagochtend dan zaterdagavond” (Godfried Bomans)

 

Lees ook:

 

Afbeeldingen: giphy

Shoppen is altijd een goed idee