Je bent hier: Home > Thuis & wonen > 5x ‘gezonde’ fastfood

5x ‘gezonde’ fastfood

Thuis & wonen
5x ‘gezonde’ fastfood

Bij de woorden ‘snelle hap’ denk je vast snel aan ‘vet’, ‘calorierijk’ en ‘ongezond’. Ok, vaak is dat misschien het geval – maar je kunt bij de bekende plekken ook terecht voor gezondere opties. Wij geven 5 handige voorbeelden!

1. Je hamburger tover je eenvoudig om tot een gezonde(re) snack door (de bovenkant van) het broodje niet op te eten. Of geef ‘m weg aan je vriend(in) die wél grote trek heeft. Of, ook een idee: gebruik bij je zelfgemaakte burger geen brood, maar slabladeren als omhulsel.

2. Van Franse frietjes krijg je helaas niet spontaan een Doutzen-body, maar een medium portie is beter voor je dan een gemiddelde zak patat bij de snackbar. De frietjes bij bijvoorbeeld McDonald’s worden in 100% plantaardige olie gebakken. Dat is een combinatie van zonnebloemolie en raapzaadolie. Eén kleine portie friet bevat 240 calorieën. Ter vergelijking: een zak snackbarfriet zo’n 465.

3. Vaak is saus de grote ‘boosdoener’. Vooral witte romige sauzen, zoals mayo en cocktailsaus, zitten bomvol vet en suiker. Ketchup is een stuk vriendelijker voor je lijf dan bijvoorbeeld mayonaise. Misschien wel minder lekker, maar aan alles valt te wennen…

4. Wist je dat je bij een burgermenu bij McDonald’s ook kunt kiezen voor een Side Salad in plaats van een portie Franse Frietjes? Dat is maar 30 kcal. En je kinderen kunnen in het Happy Meal kiezen voor Snoeptomaatjes in plaats van een klein portie Franse Frietjes. Vrolijke vriendjes met maar 7 kcal.

5. Zin in pizza? Beleg ‘m gewoon zelf! Bij de supermarkt kun je vaak kant-en-klare bodems kopen, de ingrediënten heb je er in een mum opgelegd. Houd je in met de kaas, vette salami en de saus (tomatensaus mag natuurlijk wel) en ga los met paprika, champignons, spinazie en asperges.

Beeld: gbh007 / 123RF Stockfoto

Shoppen is altijd een goed idee