Je bent hier: Home > Health > Zo bied je het beste je excuses aan

Zo bied je het beste je excuses aan

Health
Zo bied je het beste je excuses aan

Er zijn wel eens van die dagen, meestal rond een specifieke tijd van de maand, dat wij vrouwen van relaxte, begripvolle gezelligheidsdieren -ahem- transformeren in driftige, kijvende kenaus. Geef het maar toe, we’ve all been there. Soms is een ruzie met je vriendin/vriend/broer/moeder simpelweg honderd procent jouw schuld. Jij overdreef, was onredelijk en vals. Je zal door het stof moeten. Maar hoe zeg je het beste dat het je spijt?

 

Onderzoekers aan de Universiteit van Ohio onderzochten de verschillende elementen van een goed, welgemeend excuus. Of dacht je echt dat je weg zou komen met een laf sorry-whatsppje en huilende emoticon? Precies.

1. Berouwvolle gezichtsuitdrukking

Ten eerste dames, moet je het menen. Echt ménen. Als je niet echt schuldig voelt, begin je dan ook niet te verontschuldigen. Je denkt misschien dat je oprecht overkomt, maar je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking zal je scepsis verraden en je verontschuldiging totaal ondermijnen. Ga dus niet je berouwvolle uitdrukking oefenen voor de spiegel als een volleerde Carice van Houten, maar voel je berouwvol. Wéés berouwvol.

2. Erken schuld

Mea culpa, handen omhoog, jij had gelijk en ik had ongelijk. In dit stadium is geen enkele “maar” geoorloofd – nee, dus ook niet: “Ik had niet zo tegen je moeten schreeuwen en mijn schoen tegen je hoofd moeten gooien, maar jij hebt ook niet op mijn smsje gereageerd/bent vergeten yoghurt te kopen/ademt ook altijd zo hard!”. Face it woman, het is jouw schuld.

3. Verklaar

Leg uit waarom je precies zo reageerde. Ook hier geldt: jij hebt je misdragen, dus hou de verklaring bij jezelf. Jij hebt overdreven gereageerd, omdat jij gestrest bent over werk/school/je relatie. Of omdat je al zo’n rotdag achter de rug had en omdat je ook nog zo slecht geslapen hebt. Bijkomend voordeel van de verklaring is dat je zelf automatisch moet nadenken over waarom je zo hysterisch hebt gereageerd en dat is dan weer -komt ‘ie- een léérmomentje.

4. Zeg sorry

Misschien wat overbodig te vermelden, maar mensen willen het woord zelf ook daadwerkelijk horen. Sorry, het spijt me, mijn excuses. Kies er eentje en gebruik ‘m, of gebruik ze allemaal door elkaar. Maar overdrijf het niet – een smsje met “sorrysorrysorrysorrysorry” is niks waard. Een gezongen variant (“Het spijt me, vergeef me, hoe kan ik het anders zeggen..”) nog minder.

5. Biedt aan het probleem op te lossen

Dit is belangrijke – droevig kijken en je verontschuldigen zijn namelijk misschien voor jou al een grote stap, degene die jij kwetste zal daar misschien geen genoegen mee nemen (vooral je moeder niet, trust me). Het kan lijken alsof je je er makkelijk van af wil maken. Iedereen kent wel de fameuze: “Jaahaaa, ik zei toch sorry. Jeezz.. Wat wíl je nu nog van me?” – niet bepaald conflictvermijder nummer één. Beter is om aan te bieden “het probleem” op te lossen, bijvoorbeeld door gemaakte schade te vergoeden of iets liefs voor de ander te doen om te compenseren. Volgens de onderzoekers toon je zo je toewijding en dat creëert vergevingsgezindheid.

 6. Vraag om vergeving

Dat klinkt wat melodramatisch – een simpel “zand erover?” zal hopelijk volstaan. En zo niet: dan kan die dramaqueen de boom in 🙂

 

Lees ook:

Bron: Universiteit van Ohio

 

Shoppen is altijd een goed idee