Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Relaties & opgebiecht > Sommige mensen kampen met een vreemdgangers-dwangstoornis: dit betekent het

Sommige mensen kampen met een vreemdgangers-dwangstoornis: dit betekent het

Sommige mensen kampen met een vreemdgangers-dwangstoornis: dit betekent het

In tegenstelling tot wat de naam vreemdgangers-dwangstoornis doet vermoeden, houdt de aandoening niet in dat je vreemd móet gaan. Mensen die lijden onder deze vorm van dwangstoornis, hebben juist continu het idee dat ze hun partner, al dan niet expres, bedriegen. 

Is er meer gebeurd?

Het kán gebeuren dat je na een in wijn verdronken avond enorm hebt staan flirten met de barman en je de volgende ochtend afvraagt of er toch niet meer is gebeurd dan intens oogcontact en naar elkaar lachen. Dat is het gevoel waar mensen met een vreemdgangers-dwangstoornis aan de lopende band mee dealen.

Een dwangstoornis is een angst-gerelateerde aandoening waarbij de persoon steeds wordt lastiggevallen door opdringerige, obsessieve gedachten. Die obsessies leiden ertoe dat de persoon gelooft dat hij/zij herhaaldelijk een ritueel moet uitvoeren om te voorkomen dat die angsten waarheid worden. Dat zijn die dwanggedachten.

Emotioneel vreemdgaan

Een dwangstoornis wordt vaak in verbrand gebracht met overmatig poetsen, maar er zijn vele sub-categorieën. Bij een vreemdgangers-dwangstoornis worden je gedachten beheerst door een continue angst voor vreemdgaan als je gedronken hebt, emotioneel vreemdgaan en onjuiste herinneringen.

Self-fulfilling prophecy

Die angst voor vreemdgaan is vaak een (onbewuste) vorm om de relatie te saboteren. Het gebeurt als jullie beiden niet tevreden zijn in de relatie, maar beiden de confrontatie uit de weg gaan. Het kan ook zijn dat je je ergens niet goed genoeg voelt voor je partner en door vreemd te gaan (of te vrezen dat je dat zal doen), dat gevoel een self-fulfilling prophecy wordt.

Hoe je onbewust over jezelf denkt, sijpelt door in je relatie en je eigen gedrag. Als je je daar niet bewust van bent, kun je je gaan gedragen op een manier die je helemaal niet wil. Klinkt dat herkenbaar? Je kunt een paar dingen doen:

    1. Word je bewust van je gedachtes en gevoelens. Ga regelmatig bij jezelf na hoe je je voelt. Voel je je niet op je gemak? Ga na waar dat ongemak zit. Zijn de gedachten die je hebt de realiteit, of iets wat je jezelf hebt aangepraat? Sta je gedachten toe er te zijn en kijk waar je uitkomt.
    2. Wees niet bang je zorgen uit te spreken tegenover je partner. Laat het echt een verkennend gesprek zijn in plaats van een schuldige aan te willen wijzen. Herinner elkaar eraan dat het normaal is dat een relatie evolueert en die verliefdheid niet eeuwig duurt. Ontdek wat je partner wil in een relatie en wat je eigen verlangens zijn.
    3. Blijf mindful en blijf praten. Als dat niet genoeg helpt, kun je een gesprek aan gaan met een therapeut. Die helpt je ontdekken waar die gevoelens vandaan komen en voorkomen dat je de relatie tegen je wil in saboteert.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Glamour UK | Beeld: Getty