Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Relaties & opgebiecht > Opgebiecht: ‘Ik heb zó veel uitgegeven aan online shoppen, dat onze bankrekening leeg is’

Opgebiecht: ‘Ik heb zó veel uitgegeven aan online shoppen, dat onze bankrekening leeg is’

Relaties & opgebiecht
Opgebiecht: ‘Ik heb zó veel uitgegeven aan online shoppen, dat onze bankrekening leeg is’

Lara (36): “Al aan het begin van de coronacrisis zei mijn man dat ik de boodschappen voortaan maar beter kon laten bezorgen. Goed idee, want ik loop door een longziekte wat meer risico dan anderen. Het begon dus met Appie, maar inmiddels ben ik flink doorgeslagen in het online shoppen. Ik ken alle bezorgers al bij naam. Maar erger nog: onze bankrekening is leeg.”

Verslaafd aan online shoppen

“Maarten heeft een goede baan in de IT en helemaal geen last gehad van de crisis. Hij is elke dag gewoon naar zijn werk gegaan, omdat hij in een ziekenhuis werkt. Het is noodzakelijk voor hem om zijn werk echt daar uit te oefenen. Wat dat betreft is ons leven weinig veranderd als ik het vergelijk met de levens van vrienden om ons heen. Zelf werkte ik parttime in een winkel, dat is helaas gestopt. Ik werkte op oproepbasis, maar extra handen waren in deze tijd niet nodig. Ik moet zeggen dat ik me geen seconde heb verveeld.”

“Van veel vriendinnen hoor ik dat ze erdoorheen zitten, er staan zelfs een paar relaties op springen door oplopende spanningen thuis. Maar Maarten en ik gaan prima. Misschien ook omdat we nog geen kinderen hebben, ervaren we deze tijd niet als stressvol. Ik heb mijn tijd besteed zoals de rest van Nederland: klussend. Ik heb geverfd in huis, een hele kamer veranderd en ik stond te popelen om in de tuin aan de slag te gaan. Maarten zag dat ik goed bezig was en vond het superleuk als hij thuiskwam en bijvoorbeeld de gang een ander kleurtje had. Of toen ik twee leuke stoeltjes had gevonden voor op de slaapkamer. Ook die kamer heb ik meteen helemaal omgegooid met grote kussens op het bed en een mooi nieuw vloerkleed.”

Alles online bestellen

“Maarten vindt het een fijn idee als ik thuisblijf, omdat ik een verminderde longinhoud heb. Ik begrijp dat niemand op corona zit te wachten, maar voor mij zou het nog iets gevaarlijker kunnen zijn dan voor de gemiddelde dertiger. Hij zei daarom aan het begin van de crisis al dat ik beter niet de drukte kan opzoeken. Dus bestel ik alles online. Bij Appie hebben we een vast bezorgmoment, maar hun bezorger is niet de enige die ik regelmatig zie. De jongens van PostNL en DHL staan dagelijks voor de deur. Het is heerlijk om alles bezorgd te krijgen. Ook toen de bouwmarkten dichtgingen, bestelde ik door. Verf, een nieuwe stofzuiger, luxaflex voor in de keuken… Hele middagen was ik online op zoek naar leuke dingen. Het gaf me ook echt een lekker gevoel als ik iets had gevonden. Maarten vond het allemaal wel prima. Wij hoeven nooit zo op geld te letten, dus hij is ook makkelijk met bestellen. Hij wilde al langer een andere tv en die heb ik ook meteen gekocht. Het bleef dus niet bij ‘essentiële’ dingen. Nog leuker is het natuurlijk om kleding of schoenen te vinden, en ook daarmee heb ik uitgepakt.”

‘Natuurlijk was het mijn schuld, maar ik had echt niet door dat ik zó veel had uitgegeven’

“Niet alles liet ik meteen aan Maarten zien en soms loog ik dat ik iets ‘al jaren had’, terwijl het die morgen was bezorgd. Je hoeft ook niet alles te weten, dacht ik. Het ging fout toen Maarten bij de garage was en de rekening voor zijn autoreparatie wilde betalen. Het apparaat gaf aan dat het saldo niet toereikend was. Gelukkig kon hij betalen van een andere rekening, maar hij begon er meteen over toen hij thuiskwam. Ik realiseerde me toen nog niet eens dat ik er duizenden euro’s doorheen had gejaagd. Maarten ging ervoor zitten, opende de app van de bank en zijn blik zei genoeg: hij schrok zich dood. ‘Zooo…’ hoorde ik, gevolgd door scrollen, klikken en steeds verbaasdere blikken. ‘Wat heb je gedaan, La?’ vroeg hij. ‘Niets wat jij niet weet,’ kon ik ertegen inbrengen. Ik keek met hem mee en zag allemaal betalingen die ík had gedaan.”

Lees ook
Opgebiecht: ‘Moet ik dat ene avontuurtje opbiechten?’

Wakker geschud

“We houden allebei onze bankzaken niet bij en dat werd nu in één keer pijnlijk duidelijk. Natuurlijk was het mijn schuld, maar ik had echt niet door dat ik zó veel had uitgegeven. Maarten was niet echt boos, maar zei: ‘Als je zo blijft doorgaan, staat binnenkort ons huis te koop.’ Ik heb gezegd dat het me spijt en dat is ook echt zo, want nodig was het allemaal niet. Gelukkig ben ik net op tijd wakker geschud; het blijft vanaf nu bij boodschappen bestellen.”

Dit artikel komt uit Flair 18-2021, de editie die t/m 11 mei in de schappen ligt. Wil je ‘m liever laten bezorgen? Bestellen (of nabestellen) kan hier.

Tekst: Valerie van der Meer | Beeld: Pexels

Shoppen is altijd een goed idee