Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Relaties & opgebiecht > Maartje (26) leeft volgens Gods regels: ‘Een niet-gelovige vriend zou voor mij geen optie zijn’

Maartje (26) leeft volgens Gods regels: ‘Een niet-gelovige vriend zou voor mij geen optie zijn’

Maartje (26) leeft volgens Gods regels: ‘Een niet-gelovige vriend zou voor mij geen optie zijn’

Maartje (26, godsdienstdocent en fotograaf) heeft een relatie met Wietse (25, student theologie). Ze heeft een rotsvast geloof in God. De kerk neemt een centrale plaats in haar leven in, ook nu ze er door corona niet fysiek naartoe kan. ‘Je ziet misschien niet aan mijn kleding dat ik gelovig ben, maar ik hoop dat je in mijn ogen en houding de liefde voor God ziet’

Geloof in God

“Als kind heb ik nooit vragen over het geloof gehad. Ik ging keurig mee naar de kerk en heb dat altijd als heel fijn en warm ervaren. Het geloof had een centrale plek in ons gezin. Bidden, voorlezen uit de Bijbel, het was voor mij gewoon. Als tiener had ik er niet zo veel mee, geloven met hart en ziel deed ik niet. Dat sloeg om toen ik op mijn zeventiende naar een christelijk kamp ging. Ik ontmoette daar jongeren die zo vol van blijdschap en vreugde waren, zij hadden echt een persoonlijke relatie met Jezus, zo ervoer ik dat. Bij mij ontstond die band toen ook.”

Twijfels

“Het laat zich lastig uitleggen. Ik geloof dat de mens door God is geschapen. Hij had het goede met ons voor, maar wij kozen voor de duisternis en zijn daarmee ongehoorzaam aan onze Schepper. Hiervoor verdienen we straf – dat verhaal van Adam en Eva kent iedereen wel. Jezus heeft deze straf voor ons gedragen, door dat te geloven mogen wij vrijuit gaan. Jezus zegt: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’ Die Bijbeltekst is voor mij heel belangrijk. Ik haal zekerheid, rust en vertrouwen uit mijn geloof, maar natuurlijk heb ik ook weleens twijfels. Het is toch ook dwaas te geloven in iemand die je niet ziet? Daar worstel ik soms mee. Is het wel echt waar allemaal?”

Spiegel

“Pas na de middelbare school, toen ik ging studeren, kwam ik in aanraking met andersdenkende leeftijdsgenoten. Dat vond ik heel leerzaam. Ik startte met een studie social works, maar ben, toen ik mijn propedeuse niet haalde, hbo-theologie gaan doen. Ik wilde concreter met mijn geloof bezig zijn en bij voorkeur ondersteunend werken in een kleine gemeente. Ik ben in Ridderkerk opgegroeid, een stukje Biblebelt met grote kerken. Van mij hoefde het niet zo massaal. Ik geef momenteel christelijk onderwijs op vier openbare basisscholen. Andere docenten geven les over andere religies. Kinderen fungeren voor mij als een spiegel. Hun verbazing en verwondering over de Bijbelverhalen die ik vertel zetten me steeds weer aan het denken.”

Liefde voor god

“Je ziet misschien niet direct aan mijn kleding dat ik gelovig ben, maar ik hoop wel dat je in mijn ogen en houding de liefde voor God ziet. Ik wil mijn huis voor anderen openstellen. Vorig jaar heb ik voor het eerst de bijbel van kaft tot kaft gelezen. Elke ochtend bij het ontbijt sloeg ik ’m open voor weer een nieuw hoofdstuk. Een tv heb ik niet, ik kijk online terug wat me echt interesseert. Ik wil ook bewust omgaan met het kijken van series, want ik kwam erachter dat niet alle series een fijne invloed op mijn gedachtes en gevoel hebben, ik kan er soms lusteloos van worden. Ik stel mezelf daarom de vraag: wil ik me hier echt mee vullen? Van The Crown heb ik trouwens wel echt genoten.”

Lees ook
Patty woont in een gemeenschap: ‘Je voedt je kind hier niet alleen op, er staat een heel dorp omheen’

Online diensten

“Door corona volg ik diensten thuis, online. Ik ben de kerk daardoor meer gaan waarderen. Juist in tijden van twijfel ben ik altijd gegaan. Het is fijn dat je het geloof op zondagochtend even niet uit jezelf hoeft te halen, het wordt je dan aangereikt. Ja, dan draag ik toch een rok of een jurk. Mijn vriend studeert ook theologie, ik heb hem via social media leren kennen, zijn zusje volgde mij op Instagram en zag een match in ons. Een niet-gelovige vriend zou voor mij geen optie zijn. Mijn liefde voor God niet kunnen delen, zou ik echt als gemis ervaren. Ik wil zeker kinderen, hoeveel weet ik niet. God wil leven geven en mijn leven ligt in zijn hand. Hij geeft wat goed is.”

Dit artikel komt uit Flair 16-2021, de editie die t/m 27 april in de schappen ligt. Wil je ‘m liever laten bezorgen? Bestellen (of nabestellen) kan hier.

Tekst: Hester Zitvast | Fotografie: Marloes Bosch

Shoppen is altijd een goed idee