Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Relaties & opgebiecht > Gestrest en zelden zin? Met deze vier tips krik je je seksdrive weer omhoog

Gestrest en zelden zin? Met deze vier tips krik je je seksdrive weer omhoog

Gestrest en zelden zin? Met deze vier tips krik je je seksdrive weer omhoog

Met de slaapkamer die een werkplek is geworden en de aanhoudende stroom alarmerende nieuwsberichten, is het niet gek dat je hoofd misschien niet zo naar seks staat. Nou is tegen je zin in seks hebben nooit een goed idee. Er zijn echter wel manieren om je seksdrive weer een positieve slinger te geven. 

Pak je stress aan

Uit een onderzoek onder 2000 Amerikanen bleek dit jaar dat 56% van de ondervraagden minder zin in seks heeft door de staat waarin de wereld verkeert. Niet gek: een gekelderd libido heeft een rechtstreeks verband met stress. Het is dus belangrijk om eerst die stress aan te pakken. Jezelf dwingen niet gestrest te zijn werkt alleen maar averechts. Zoek in plaats daarvan naar momenten van rust en kalmte gedurende de dag. Je kunt een paar minuten mediteren, een geliefde bellen of een stukje wandelen. Alleen al een break nemen van alle schermen geeft meer ruimte aan lust. Ook de volgende vier tips hepen met het omhoog krikken van je seksdrive.

1. Heb het fijn met jezelf

Sleur is killing voor je seksdrive. Verzand dus niet teveel in het leven van alledag. Zorg ervoor dat je genoeg slaapt, lol hebt en plezier voor jezelf creëert. Maak  het leven voor jezelf zo aangenaam mogelijk. Dat betekent niet dat je gillend dure crèmes nodig hebt in het kader van #selfcare. Het zit ‘m ook in onderweg naar je werk je favoriete nummer luisteren, een geurkaars aansteken en haal je favoriete wijn in huis.

Dat betekent niet dat je seksdrive van de een op andere dag door het dak gaat, maar wel dat je de juiste omstandigheden voor jezelf kweekt om dat gevoel te laten groeien.

2. Let op wat je gelukkig maakt

Sta wat bewuster in het leven door alles wat je blij maakt op te schrijven. Grote dingen, kleine dingen, alles. Dat je cappuccino de perfecte schuimkraag heeft tot onverwachts een leuk liedje horen in de supermarkt; door te registreren wat je leuk vindt, kom je in tune met je verlangens.

3. Weet dat er geen ‘normaal’ is als het over seksdrive gaat

Genoeg slaap, tijd voor jezelf en ontdekken wat je plezier geeft zijn belangrijk, maar wees ook openminded en geduldig voor jezelf. Je seksdrive is niet een constante, het heeft niet te maken met je genen. Leeftijd, hormonen, levensfase en hoe veilig je je voelt in een relatie spelen allemaal mee.

Er heerst een soort beeld dat een gezonde seksdrive betekent dat je in een instant opgewonden kunt worden. Als je daar vanuit gaat, hebben maar weinig mensen een hoge seksdrive. Verwachtingen over hoe vaak je seks zou moeten hebben en hoe snel je opgewonden zou moeten zijn, zijn misleidend en gevaarlijk. Het veroorzaakt schaamte onder mensen die een prima libido hebben, maar toch denken dat ze niet voldoen aan een op niets gebaseerde maatstaf.

4. Leer te vragen naar wat je wil

Omdat een seksdrive zo persoonlijk is, is een belangrijk deel van je seksdrive vergroten begrijpen waar je naar verlangt en dat communiceren. Probeer je seksuele vocabulaire te vergroten. Pas dan kun je echt onder woorden brengen wat je fijn vindt. Experimenteer met wat je opgewonden maakt. Voor de een is day langzaam elkaars lichaam verkennen, voor de ander betekent dat een diepgaand gesprek over het leven. Ontdek wat je in de juiste stemming brengt zodat je dat kunt delen met je partner.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Bustle | Beeld: Getty