Je bent hier: Home > Relaties & opgebiecht > #geenrozewolk: ‘7 manieren om als kersverse moeder je hoofd boven water te houden’

#geenrozewolk: ‘7 manieren om als kersverse moeder je hoofd boven water te houden’

Relaties & opgebiecht
#geenrozewolk: ‘7 manieren om als kersverse moeder je hoofd boven water te houden’

Tilda Timmers is de trotse moeder van Livia en Emmi, en kampte een aantal jaar geleden met een postnatale depressie. Als ervaringsdeskundige helpt ze vrouwen zónder roze wolk en schrijft ze wekelijks voor Flaironline.nl een blog om deze moeders te helpen. Deze week: tips om alle ballen in de lucht te houden.

“Toen ik net moeder was geworden, had ik het gevoel dat ik bijna verzoop. Ik had van de kraamzorg heel veel huiswerk meegekregen. Niet echt natuurlijk, maar zo voelde dat voor mij.  Ik vroeg me af: hoe ga ik dit in hemelsnaam allemaal onthouden? Zo kreeg ik van mijn kraamverzorgster allerhande informatie over de baby’s ademhaling de hoeveelheid poepluiers en wat een normale temperatuur inhield. Hoe vaak moest ik nou ook alweer kolven en hoeveel? O, en mochten de flesjes nou ook alleen huishoudelijk schoongemaakt worden, of moest ik ze tot aan het einde der tijden blijven uitkoken? Ik kon het allemaal maar amper bevatten, laat staan onthouden. Het leek wel hogere wiskunde aan het begin.

Flink aanpoten

Ik hoor vaak van moeders in mijn praktijk dat de beginperiode zo allesomvattend is, dat het amper te overzien is. De hormonen gieren door je lijf, je slaapt amper en je moet enorm wennen aan je nieuwe rol als moeder. Tel daar de krampjes en het enorme verantwoordelijkheidsgevoel bij op en je hebt de poppen aan het dansen. Want, de gemiddelde ouder moet zo net na de bevalling flink aanpoten om dit allemaal aan te kunnen. Ook vaders hebben het lastig in deze begin periode. Ook zij moeten vaak enorm wennen en worden ook nog eens na twee dagen weer op het werk verwacht. Logisch, dat ook voor hen de druk behoorlijk groot is.

De 7 beste tips

Als net bevallen ouders, is het een enorme taak om voor je kindje te zorgen. Dit is wat ik moeders en hun partners in mijn praktijk vaak adviseer:

1. Rust en regelmaat

Ontwikkel een ritme en een routine, zodat je meer regelmaat krijgt in je dagen. Zo weten jij en je kindje precies waar jullie aan toe zijn en krijg je mentaal ook meer rust. Dus kan je even met je beentjes omhoog als je baby slaapt en kan jij ook even bijtanken.

2. Kookwekker

Zet een timer wanneer je je kindje moet voeden, bijvoorbeeld elke drie uur net na de geboorte en elke vier uur als ze wat groter zijn. Als je erg moe bent, vergeet je soms wanneer je baby voor het laatst een voeding heeft gehad en ja, dat is volkomen normaal! Alle hulp is welkom, dus zet die kookwekker gewoon en weet dat je het op een gegeven moment echt zelf gaat onthouden.

3. Doorslapen

Lees het boek Baby secrets van Jo Tantum (Engelstalig) of de Nederlandse variant: De tevreden baby van Gina Ford. Hierin staan waardevolle tips hoe je je kindje zo snel mogelijk kunt laten doorslapen. Ik heb veel van deze tips toegepast bij onze beide kindjes en ze sliepen binnen no time door en doen dit tot aan de dag van vandaag nog steeds. Het is geen hogere wiskunde. Het is voor veel ouders een verademing als ze zelf ook weer eens een normale nacht kunnen slapen. En het houdt je relatie ook meteen wat gezelliger. Want zeg nou zelf: van slaapgebrek wordt geen enkel stel gelukkig. Van een lekkere nacht doorslapen wel!

4. Niet alles weten is oké

Probeer te accepteren dat je niet meteen alles weet of begrijpt omtrent het reilen en zeilen met een baby en dat dit helemaal oké is. Je hoeft namelijk ook niet alles te weten! Dus stop met googelen of allerhande fora op internet af te struinen. Zonde van je tijd! Je kan ook even lekker een dutje gaan doen of een tijdschrift lezen. En hoewel het lijkt alsof sommige moeders alle waarheid in pacht hebben, dat is niet zo. Die andere moeders doen ook maar wat, eerlijk waar!

5. Ervaringen delen

Praat met bevriende moeders en deel je ervaringen met hen. Soms kan het al enorm opluchten om even lekker van je af te kletsen of je tranen te laten gaan. Je hoeft niet altijd sterk te zijn. De herkenning die je vindt bij andere moeders die in hetzelfde schuitje zitten, kan zo fijn zijn. Samen even lachen of een traan laten: het mag allemaal!

6. Me-time

Plan een dag(deel) in de week vrij voor jezelf. Nee, dat is niet egoïstisch en nee: dit maakt je geen ontaarde moeder. Breng je kindje even naar je moeder, de opvang, of naar een bevriende buurvrouw. Je moet als kersverse mama ook even op kunnen laden en dat kan alleen als je tijd voor jezelf vrijmaakt. Doe wat voor jou goed voelt of waar jij blij van wordt. Voor de een is dat sporten, voor de ander een (mid)dagje sauna met een goede vriendin. Als jij er maar van bijkomt, dat is het allerbelangrijkste!

7. Loslaten

Omarm de onzekerheid en de wanhoop die je soms voelt als je net bevallen bent. Vaak proberen moeders de controle weer terug te krijgen. Dit creëert dan tijdelijk even een soort schijnveiligheid. Maar deze controle heb je nu eenmaal niet. Hoe begrijpelijk ook, je gooit hiermee nodeloos veel energie het raam uit! Aan het begin is het gewoon heel erg zoeken naar de nieuwe balans in jullie nieuwe leven. Voor zowel jou als je partner is de komst van een baby enorm wennen en bovendien: aanpoten. Dus als je steeds dingen gaat opzoeken of jezelf gaat vergelijken met andere moeders of gezinnen, maakt dat je nog meer onzeker. Zeg tegen jezelf: ‘Ik ben een goede moeder’ of: ‘Goed is ook goed genoeg, het hoeft niet allemaal perfect’. Herhaal dit zo nodig een paar keer per dag. Wees lief voor jezelf! Dat helpt!

Steuntje in de rug nodig?

Mocht je bovenstaande lezen en denken: ik herken dit volledig en kan wel een steuntje in de rug gebruiken? Mail dan naar info@froufroubegeleiding.nl. Samen gaan we werken aan je zelfvertrouwen als mama en aan de aanpassing in je nieuwe moederrol.”

Lees ook
#geenrozewolk: 9 dingen die Tilda leerde van het reizen door Sri Lanka

Over Tilda

Tilda is moeder van Livia (5 jaar) en dreumes Emmi. Samen met haar man Tim woont ze in Amersfoort. Tilda is ervaringsdeskundige en therapeut voor moeders zonder roze wolk. In haar praktijk Frou Frou Begeleiding doet ze naast een op een sessies ook Skype consulten. Tevens heeft Tilda een boek geschreven: ‘Toen kreeg ik weer lucht‘. Binnenkort verschijnt haar podcast voor moeders zonder roze wolk. Tilda is ook te vinden op Insta: www.instagram.com/geenrozewolk. Meer lezen van Tilda? Lees iedere week haar blog op Flaironline.nl.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Shoppen is altijd een goed idee