Je bent hier: Home > Relaties & opgebiecht > Eerste hulp bij liefdesverdriet

Eerste hulp bij liefdesverdriet

Relaties & opgebiecht
Eerste hulp bij liefdesverdriet

Als een relatie wordt beëindigd, door jou, door hem of door haar, is dat altijd moeilijk. Zeker in het begin kan het zijn dat je je met je verdriet geen raad weet. Probeer niet te vervallen in hele dagen zwelgen in zelfmedelijden met een grote bak ijs, want niet alleen is dat een seksistisch cliché, het helpt ook nog eens niks. En je wordt er dik van. Klassieke loose-loose. Probeer liever dit:

Ga naar buiten

Ook een cliché, maar wel eentje waar je wat aan hebt. De frisse lucht doet je goed, helpt je gedachten te ordenen en je hoofd leeg te maken. Gewoon een stukje wandelen door de stad, of de natuur, zal je echt goed doen. Als het idee van een wandeling je nu al in huilen uit doet barsten, geef jezelf dan een doel. Loop een stuk dat je normaal gesproken zou fietsen -de supermarkt, de opticien, de dokter- en koop iets kleins als je je bestemming hebt bereikt. Een bloemetje, de krant.. Geen ijs.

Blokkeer of ontvriend hem op Facebook. Onmiddellijk.

En maak je niet druk over wat hij daarvan zal vinden. Je kan altijd, als het ergste leed geleden is, opnieuw een vriendschapsverzoek sturen. Bedwing je nieuwsgierigheid en doe het nu. Elke foto van hem met een ander, zal als een mes door je hart gaan. Natuurlijk moet je aan dat idee wennen, maar nu nog even niet.

Post ook geen zielige emo-posts op social media

Wat wil je daar mee bereiken? En ook: wat denk je zelf als je zo’n post van iemand anders leest? Blijf ver uit de buurt van dat soort aandachttrekkerij en lucht je hart bij je vriendinnen.

copyright: giphy

Stel niet direct voor om vrienden te blijven

Dat is in het begin nog veel te pijnlijk. Je kunt in een later stadium altijd kijken of je er aan toe bent, of niet. En als je geen vrienden blijft met je ex, is er heus geen man overboord. Oppervlakkige kennissen is goed genoeg.

In die categorie: mijd feestjes waar hij ook gaat zijn

Je moet geen sociale paria worden, maar het feestje van zijn zusje kan je best missen. Probeer de fantasie waarin jij compleet opgedoft op het feest verschijnt en hij stamelend mompelt dat hij spijt heeft dat hij je ooit heeft laten gaan – terwijl alle ogen op jullie gericht zijn en de muziek langzaam aanzwelt- los te laten. Dat gaat niet gebeuren. Wat er wel gaat gebeuren: jij ziet dat hij lang staat te praten met A. (“Ik wíst wel dat hij haar leuk vond, IK WIST HET) en maakt dronken scène. Of, optie B, hij negeert je en jij maakt dronken scène. Of optie C, hij kijkt je medelijdend aan en jij maakt dronken scène.

And on that note: dronken smsen

Niet doen. Het is heel verleidelijk om om half 4 ’s nachts te smsen: “hey”, of “wat doe je”, maar laat me je vertellen wat het niet is: nonchalant (hij weet echt wel wat je aan het proberen bent) of effectief. Als hij al iets terugstuurt, is het uit medelijden of uit geilheid. Daar moet je geen genoegen mee (willen) nemen. Vraag je bazigste vriendin je telefoon te confisqueren en de hele avond voet bij stuk te houden. Je zal haar haten, maar later dankbaar zijn.

copyright: giphy

Schrijf hem een brief..

En verstuur deze niet. Ook een cliché, maar zeer effectief. Je zal merken dat je na het schrijven een klein beetje opgelucht bent.

Stop met negatieve gedachtes als..

  • Als ik slanker was, was dit nooit gebeurd;
  • Als ik toch dat trio had gedaan, ook niet;
  • Misschien als ik blonder was geweest;
  • Was ik toch maar vaker naar zijn oersaaie basketbalwedstrijden gaan kijken;

Het heeft totaal geen zin jezelf op die manier de schuld te geven. Er zijn twee mensen nodig om een relatie te beëindigen en jullie waren geen goede match. Dat doet zeer, maar dat is niet jouw schuld, of de zijne.

Gun jezelf je verdriet

Je mag echt huilen, dat is heel normaal. Liefdesverdriet is heel rauw, zeker als het de eerste keer is. Als je af en toe een enorme baaldag hebt, waarin je gewoon de hele dag wil huilen, wijn wil drinken en toch die bak ijs wil eten – doe dat dan. Wees niet te hard voor jezelf, bel je vriendinnen en zwelg. Maar pak jezelf de volgende dag weer op.

En als je jezelf dat gaat oppakken..

Doe dan iets voor jezelf. Maak een reisje, koop een nieuw paar schoenen of begin met sporten. Niet yoga, we willen nu juist even niet één zijn met onze gedachten, maar juist een sport die veel inspanning vraagt. Boksen, mountainbiken, joggen. Niks verzet je gedachten zo goed als een stevige work-out.

Lees ook:

 

 

 

Shoppen is altijd een goed idee