Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Zzzeven tips voor een diepere slaap

Zzzeven tips voor een diepere slaap

Reizen & Uitjes
Zzzeven tips voor een diepere slaap

Eén uur voor het slapengaan de televisie uitzetten, een kom warme melk drinken, niet te veel en te laat eten… Ondertussen weten we de do’s en don’ts voor een goede nachtrust wel. Maar wat als je ondanks alle goede raad toch nog elke nacht ligt te woelen? Dan is het de hoogste tijd om deze tips eens uit te proberen.

Steek je voeten uit onder de dekens

Tijdens je slaap verlies je veel lichaamswarmte en dat proces versnellen zou het slaperige gevoel versterken. Aangezien je extra veel warmte kan verliezen via je voeten en handen, is het een goed idee om ze een beetje frisse lucht te geven. Om dezelfde reden – het afkoelingsproces bespoedigen – kun je ’s avonds een warme douche of bad nemen en daarna in een koele kamer in bed kruipen.

Download f.lux

Computer- en smartphoneschermen imiteren zonlicht, en – hoe graag we de zon ook zien – ’s avonds doet dat jou geen goed. F.lux is een softwaresysteem die de felheid van je schermen aanpast aan het moment van de dag, zodat je overdag ‘zonlicht’ en ’s avonds warmer licht krijgt. Aangezien we die slechte gewoonte van Instagram/Facebook/Twitter checken in bed toch niet kunnen laten, is f.lux een goede manier om de slaapschade te beperken.

Zet een alarm voor je bedtijd

Story of our life: moe wakker worden, bedenken dat je vanavond écht eens vroeg naar bed gaat en diezelfde avond de tv of laptop maar niet kunnen afsluiten. Gevolg: je kruipt wederom te laat je mandje in. Door een ‘bedtijdalarm’ in te stellen tik je jezelf op de vingers en stap je makkelijker uit die vicieuze cirkel. Bovendien verdwijnen je haatgevoelens tegenover dat irritante alarmgeluid als sneeuw voor de zon: joepie, bedtijd!

Bereken je ideale bedtijd

Via sleepyti.me bereken je aan de hand van het uur waarop je moet opstaan vier tijdstippen waarop jij idealiter in slaap zou moeten vallen. Als je op die momenten in slaap valt, word je wakker aan het einde van een slaapcyclus, wat een moment van lichte slaap is en dus het minst vervelend om gewekt te worden. Bedenk dat een persoon gemiddeld 14 minuten nodig heeft om in slaap te vallen en je dus minstens een kwartier vóór de berekende tijdstippen in bed moet kruipen.

Stop een lavendelzakje in je hoofdkussen

Simpel: lavendel is een ontspannende geur en laat ontspanning nu net hetgeen zijn wat je nodig hebt om in een diepe slaap te vallen. Als je geen fan bent van lavendel, probeer dan vanille of jasmijn.

Doe ademhalingsoefeningen

Een diepe en geconcentreerde ademhaling zorgt ervoor dat je kan relaxen na een stressvolle dag. De 4-7-8 oefening – een ademmethode waarbij je 4 seconden inademt, 7 seconden vasthoudt en 8 seconden uitademt – zou je zelfs in slechts één minuut kunnen doen indommelen. Sounds amazzzzing…

Gebruik je slaapkamer alleen voor sleepy en sexy times

Ban werken, strijken of andere vervelende en mogelijk stressgevende taken uit de slaapkamer. Deze ruimte moet een oase van rust – en af en toe stomende actie – zijn, zodat je al je zorgen kunt vergeten als je ’s avonds onder de dekens kruipt.

Welterusten!

Lees ook

 

Beeld: Corbis

Shoppen is altijd een goed idee