Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Zo krijg je motivatie om te sporten!

Zo krijg je motivatie om te sporten!

Reizen & Uitjes
Zo krijg je motivatie om te sporten!

Heb jij al de stap gezet naar een gezondere levensstijl? Dankzij deze tips krijg je motivatie om te sporten. Je krijgt een mooi(er) figuur, verbetert de conditie van je hart en bent beter bestand tegen stress. Klinkt goed, toch?

Kies een activiteit of een sport die bij jou past

Heel belangrijk! Motivatie om te blijven sporten, moet je vinden in de activiteit of de sport zelf, en niet alleen in het afvallen. Als de sport bij jou past, is de kans dus groter dat je volhoudt. Begin alvast met jezelf deze vragen te stellen:

    • Beweeg je liever alleen of in een groep?
    • Binnen of buiten?
    • Intensief of rustig?
    • In competitie of juist niet?

Stel realistische doelen

Als de gedachte aan een sportschool al weerzin opwekt, kies dan voor een alternatief zoals wandelen of fietsen. Bepaal op voorhand wat je precies verwacht. Bijvoorbeeld:

      • Wil je eerder werken aan je uithoudingsvermogen?
      • Wil je leniger worden?
      • Wil je plaatselijk afslanken?
      • Wil je een strakker lichaam?

via GIPHY

Afhankelijk van wat je het liefst wilt bereiken, kun je kiezen voor een andere bewegingsvorm. Maar het best wissel je af, want je lichaam leert zo veel meer bij als je varieert in je oefeningen. Je kunt ook advies inwinnen bij de sportschool. Besef echter wel dat het wat tijd zal kosten voor je echte resultaten behaalt.

via GIPHY

Meet en noteer je vooruitgang

Noteer hoe vaak je beweegt, wat je precies doet en hoe lang. Zo kun je bijvoorbeeld in je agenda schrijven wanneer je wilt gaan sporten. Heb je niet veel tijd? Print dan een schema uit met oefeningen. Op deze manier kun je makkelijk zien wat je wanneer moet doen. Zo weet je zeker dat je er tijd voor hebt. Neem foto’s van jezelf, zodat je ziet hoe je figuur verandert.

Luister naar muziek tijdens het sporten

De kans is groter dat je langer gemotiveerd blijft om te sporten als je naar muziek luistert. Een Amerikaanse universitaire studie toonde aan dat muziek beluisteren tijdens het sporten een positief effect heeft op je denkvermogen. Stel dus een playlist samen met liedjes waar jij goed op kunt sporten.

via GIPHY

Bedenk dat alle beetjes helpen

Voel je niet meteen schuldig als je niet van de bank komt. Morgen is een nieuwe dag, probeer het dan opnieuw. Laat je ook niet demotiveren als je niet meteen een verandering ziet op de weegschaal. Gezond afvallen kost tijd en doe je (helaas) niet 1-2-3.

Lees ook

Shoppen is altijd een goed idee