Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Wel of niet rekken voor het sporten?

Wel of niet rekken voor het sporten?

Reizen & Uitjes
Wel of niet rekken voor het sporten?

Al jaren wordt gezegd om goed te rekken en te strekken voor en na het sporten, maar deze opvatting blijkt achterhaald. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken komt naar voren dat rekken niet helpt bij het voorkomen van blessures of het verbeteren van prestaties. Heeft rekken dan helemaal geen voordelen meer?

Hoewel rekken dus volgens onderzoekers niet noodzakelijk is, omdat de kans op blessures niet afneemt en het ook niet de prestaties verbetert, is het wel aan te raden. Als je gaat sporten moet je lichaam immers geleidelijk op een ander inspanningsniveau komen om probleemloos te kunnen sporten. De hartslag moet omhoog, net als de doorbloeding en de temperatuur van het lichaam. En daarnaast heeft rekken nog een paar voordelen.

Voordelen van rekken en strekken

– Door te rekken kun je inschatten hoe soepel je spieren zijn. Hierop kun je vervolgens je training aanpassen.
– Je merkt eerder een (beginnende) blessure op.
– Door even te rekken, heb je een moment van concentratie en kun je je goed voorbereiden op je sportprestatie.
– Spierpijn kun je verminderen door na afloop een rekoefening te doen.
– Rekken is belangrijk voor onze bloedcirculatie. Dit zorgt ervoor dat de spieren beter worden voorzien van de nodige voedingsstoffen. Hierdoor kunnen ze sneller herstellen na inspanning en minder snel stijf worden en spierpijn veroorzaken.

Rekken en strekken, hoe doe je het?

Rek- en strekoefeningen voer je uit als onderdeel van de warming-up en cooling-down. Houd iedere rek 10 – 20 seconden vast en voer de oefening 2 tot 3 keer uit. Als je rekt, mag je geen pijn voelen, alleen dat je spieren wat oprekken. Zorg ervoor dat je de oefening ook constant uitvoert, dus niet gaat veren tijdens de oefening.

Bron | Hardloopschema.nl 

Shoppen is altijd een goed idee