Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Afgelaste reis in verband met het coronavirus? Hier heb je recht op

Afgelaste reis in verband met het coronavirus? Hier heb je recht op

Reizen & Uitjes
Afgelaste reis in verband met het coronavirus? Hier heb je recht op

Als jij al een vliegticket had geboekt, is de kans groot dat jouw reis in verband met het coronavirus is gecanceld. In veel gevallen krijg je een voucher of hooguit een vergoeding aangeboden, maar mag dat eigenlijk wel? En krijg je je geld nog wel terug als de aanbieder van jouw tegoedbon failliet gaat?

Afgelaste reis coronavirus

Natuurlijk is het heel jammer als je vakantie door het coronavirus niet door kan gaan, maar tegelijkertijd is het volkomen begrijpelijk. Maar het is óók honderd procent logisch dat je hierdoor met een paar prangende vragen zit. Daarom hebben onze collega’s van NU.nl de meest gestelde voorgelegd aan Saskia Bierling van ACM ConsuWijzer. Zo weet je in elk geval wél waar je recht op hebt in deze onzekere tijden.

Mag een maatschappij je alleen maar een voucher aanbieden? En moét je die accepteren?

“Wettelijk gezien heb je recht op je geld terug, maar in plaats daarvan kan een vervoersmaatschappij je ook een voucher aanbieden. Deze hoef je niet te accepteren, maar dit kan wel een goede oplossing zijn”, legt de deskundige uit. “De precieze voorwaarden van deze vouchers verschillen per maatschappij, dus lees deze goed door.”

Wat als een voucher maar één jaar geldig is? Krijg je na die tijd je geld terug of vervalt het ticket?

“Als je een voucher hebt geaccepteerd maar je wil toch niet op een andere reis gaan, krijg je alsnog je geld terug voor het einde van dat jaar. Als je je geld eerder terug wil krijgen, kan je vanaf zes maanden na het ontvangen van de voucher je geld terugvragen.”

De luchtvaartmaatschappij annuleerde de vlucht en wil geen schadevergoeding geven omdat het een buitengewone omstandigheid is. Wat te doen?

“Als je vlucht wordt gecanceld, heb je alleen recht op terugbetaling van je ticketprijs of een alternatieve vlucht. Dat het een ‘buitengewone omstandigheid’ is betekent alleen dat de luchtvaartmaatschappij je geen aanvullende schadevergoeding (voor bijvoorbeeld inentingen of een visum) hoeft te betalen bovenop de ticketprijs of de voucher.”

Binnenkort betalen voor een reis, terwijl je het niet meer ziet zitten. Moet je wachten tot de maatschappij de reis opheft of kun je kosteloos zelf annuleren?

“Als je zelf je reis annuleert, zitten daar meestal annuleringskosten aan vast. Hoe langer je hiermee wacht, hoe duurder dit wordt. Als je bij je reisaanbieder kan aantonen dat de situatie op je reisbestemming dusdanig erg is dat je vakantie niet door kan gaan, kan je je reis kosteloos annuleren. Ook als je al een deel van je reis hebt betaald. Bijvoorbeeld als alles dicht is door het coronavirus, of als het er niet meer veilig is. Als er een negatief reisadvies is gegeven, kan je dat ook gebruiken als onderbouwing. Je kan ook afwachten of je reisaanbieder de reis zelf annuleert. Dan hoef je niets aan te tonen, en krijg je je geld terug.”

Wat als de aanbieder van de voucher failliet gaat? Krijg je dan nog wel je geld terug?

“Als je reisaanbieder bij het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators of de Stichting Garantiefonds Reisgelden zit, betalen zij de waarde van de voucher aan je terug. Als de aanbieder bij een ander garantiefonds zit, moet je de voorwaarden op je voucher goed bekijken. Als je je geld terug hebt gevraagd in plaats van een voucher en je reisaanbieder gaat failliet voordat je je geld terug hebt, dekt het garantiefonds dit niet altijd.”

Kort na aankomst op de vakantiebestemming teruggestuurd naar Nederland: kun je je geld terugkrijgen?

“Ja. Als je pakketreis niet afgemaakt kon worden doordat je terug moest naar Nederland, kan je de geannuleerde vakantiedagen claimen bij de reisorganisator. Deze vergoeding zal waarschijnlijk ook in vouchertegoed worden uitgekeerd. Als het niet om een pakketreis gaat, kan je reisverzekering misschien helpen.”

Wat moet je doen als je geen contact krijgt met de vliegmaatschappij of reisaanbieder?

“Het is momenteel erg druk bij luchtvaartmaatschappijen en reisaanbieders, dus het kan langer duren dan normaal om contact met iemand te krijgen. In veel gevallen ontvang je een mail met informatie over hoe je je claim digitaal kan indienen. Het is handiger om dit digitaal of schriftelijk te doen en niet telefonisch. Er geldt een verjaringstermijn van twee jaar om je claim veilig te stellen. Deze termijn wordt steeds gestopt en gaat opnieuw lopen als je schriftelijk een claim indient.”

Lees ook
Kunnen we na deze ‘dramatische’ lente rekenen op een (enigszins) coronavrije zomer?

Heb je een reis- en annuleringsverzekering afgesloten, maar heb je die niet meer nodig gezien je niet op reis kunt door het coronavirus?

“Bij een kortlopende reisverzekering is het mogelijk je premie terug te krijgen. Deze kun je bij de verzekeringsmaatschappij waar je het hebt afgesloten opzeggen. Een doorlopende reisverzekering is voor het hele jaar geldig en kun je niet meteen stopzetten. Deze is niet afgesloten voor één reis, maar voor verschillende reizen binnen het jaar. Neem contact op met de verzekering om te kijken wat mogelijk is. Een annuleringsverzekering kun je niet opzeggen. Dit geldt voor beide kortlopende of doorlopende verzekeringen. Deze gaan in meteen nadat je hem hebt afgesloten.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: NU.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee