Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Met zweethandjes achter het stuur? Zo kom je van je rijangst af

Met zweethandjes achter het stuur? Zo kom je van je rijangst af

Met zweethandjes achter het stuur? Zo kom je van je rijangst af

Rijden op de snelweg, file parkeren of in een stad rijden: veel mensen krijgen al zweet handjes bij het idee. Je bent niet de enige! Rijangst is onder veel mensen in Nederland aan de orde. Dit zijn de tips om er mee om te gaan, lees mee. 

Angst door onzekerheid

Uit onderzoek van Psychologie Magazine is gekomen dat een miljoen mensen in Nederland last hebben van rijangst. Een (traumatische) ervaring kan een trigger zijn voor de ontwikkeling van rijangst. De onzekerheid van de bestuurder heeft daar veel mee te maken. “Rij-angstigen hebben hun rijbewijs, dus ze kunnen gewoon veilig de weg op. Al denken ze daar zelf vaak anders over”, vertelt klinisch psycholoog Yvette van der Pas in een interview met RTL Nieuws. “Ze rijden niet per se slecht, maar hebben te weinig routine opgebouwd of voelen zich heel onzeker in de auto. Daardoor zijn ze bang om de controle te verliezen, ook als dat helemaal niet gebeurt”, aldus van der Pas.

Over je angst heen komen

Exposure is volgens psycholoog Yvette de beste manier om van je rijangst af te komen. Je moet het gewoon weer doen, je angst onder ogen komen. Je kunt alleen over je rijangst komen als je precies gaat doen waar je bang voor bent. Ga op een rustig moment van de dag weer eens achter het stuur zitten. “Je kunt ook eerst in je auto gaan zitten en nagaan waar alle knopjes ook alweer voor zijn. Het gaat erom dat je je weer op je gemak leert voelen in de auto”, vertelt Van der Pas. Wees niet bang om iemand om hulp te vragen bij bepaalde oefeningen.

Lees ook
Bang voor spinnen in huis? 6 super handige tips om spinnen te verjagen

Demp angstige gedachten

Ismaël van Reede is rij-instructeur en directeur van Rijles Zonder Stress. Volgens hem helpt het om je gedachtes te dempen. “Als alle mensen alleen in een stille auto zitten, nemen angstige gedachtes het nogal eens over. Benoem alles wat je doet en zit, zoals: daar komt een rotonde, ik ga nu die auto inhalen hier kan ik rustig invoegen”, vertelt de rij-instructeur. Daarnaast is veel oefenen heel belangrijk om over je angsten heen te komen. “Vaak is het een kwestie van de auto leren kennen en meer automatisme krijgen, waardoor je het verkeer sneller kunt overzien en zelfverzekerder gaat rijden.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Marie Claire | Beeld: Getty Images