Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Van A-Z: Zo voorkom je griep

Van A-Z: Zo voorkom je griep

Reizen & Uitjes
Van A-Z: Zo voorkom je griep

Dit is alles wat je moet weten om koorts, nies- en hoestbuien slim af te zijn.

Acupunctuur

Acupunctuur wordt aangeraden als behandeling voor mensen met rugpijn of migraine. Uit onderzoek is gebleken dat acupunctuur ook helpt verkoudheid en griep te voorkomen. Het stopt het vermenigvuldigen van ziektekiemen en houd je weerstand op peil.

Bessen

Bosbessen en andere donkere bessen helpen je immuunsysteem te versterken. Bessen bevatten namelijk anthocyanen dat helpt ontstekingen tegen te gaan. Probeer in de winter een handjevol bessen per dag te eten.

Drinken

Wie voldoende drinkt kan zo een koudje voorkomen. En als je wel gepakt bent door een griepje, dan helpt het voldoende water drinken de gemene ziektekiemen snel af te voeren.

Gorgelen

Gorgelen met een slok kraanwater zuivert je bovenste luchtwegen, zeggen Japanse onderzoekers. Doe dit drie keer achter elkaar, steeds 15 seconden. Aangeraden wordt driemaal per dag.

Groene jasmijn thee

Vind je groene thee te bitter? Probeer dan groene jasmijn thee. Wist je dat groene thee je verkoudheid of griep met wel 35 procent kan verminderen?

Handen wassen

Was regelmatig je handen. Wanneer je aankomt op je werk, bij thuiskomst (helemáál wanneer je met het openbaar vervoer hebt gereisd) en voor elke maaltijd. Handen wassen, handen wassen, handen wassen… Zo krijgen ziektekiemen geen kans!

Honing

Voel je een hoest opkomen? Neem voor het slapengaan een of twee lepels honing. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat het effectiever is dan hoestsiroop.

Houd afstand

Als je iemand ziet niezen of hoesten, neem een stapje terug. Om te voorkomen dat je het virus opvangt, moet je rekening houden met een afstand van 2 meter.

IJzer

Houd je ijzergehalte onder controle. Een tekort aan ijzer kan ervoor zorgen dat je gevoeliger bent voor griepje of andere kwaaltjes. IJzer zit in aardappelen, groenten, vlees, vis, peulvruchten, bonen en granen.

Kippensoep

Een kommetje zelfgemaakte kippensoep is goed voor de luchtwegen en helpt het eindeloos snotteren te stoppen.

Neus

Blaas je neus nooit te hard. Het kan dan ziektekiemen juist verder terugduwen in de holtes, wat kan leiden tot bacteriële infecties.

Slaap

Slaap je verkoudheid weg. Wetenschappers leren steeds meer over de helende werking van slaap. Wie vaker z’n hoofd te rusten legt tijdens een verkoudheid, zal sneller genezen zijn verstopte holtes.

Sporten

Ben je vaak verkouden? Door dagelijks te sporten – of dat nu een lesje yoga is, een rondje hardlopen, wandelen of fietsen – kan je het aantal opgelopen koudjes per jaar halveren! Men zegt dat verhoogde ademhaling, bloedstroom en tijdelijke verhoging van lichaamstemperatuur het immuunsysteem een handje helpen.

Tik ’m aan!

Weg met de handdruk, geef elkaar een boks. Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat het overdragen van ziektekiemen kan worden voorkomen (met 90 procent!) door elkaar een boks te geven, in plaats van een hand shake. Vuist tegen vuist, dus. Geef je elkaar een high five dan wordt het overdragen van bacteriën voorkomen met 50 procent.

Yoga

Hatha yoga is een combinatie van relaxte houdingen en rustgevende ademhalingsoefeningen en kan genezende immuuncellen in het lichaam activeren. Dit hebben Yogi’s uit Oslo onderzocht.

 

Hoe ga jij een verkoudheid tegen?

Lees ook :

Shoppen is altijd een goed idee