Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Tips tegen opvliegers

Tips tegen opvliegers

Reizen & Uitjes
Tips tegen opvliegers

Word je gek van opvliegers die de overgang met zich meebrengt? Vijf tips om het draaglijker te maken.

Tips tegen opvliegers

Is je laatste menstruatie in zicht? Grote kans dat je in de overgang komt. Rond je 45e merk je meestal de eerste schommelingen in je hormoonproductie, die gemiddeld zeven jaar bij je blijven. Helaas zijn deze vrouwenkwaaltjes niet altijd even fijn: opvliegers komen regelmatig voor, je kunt wat kilo’s aankomen, slapen gaat moeilijker, de zin in seks vermindert, slaapproblemen spelen op en je kunt depressieve stemmingen krijgen. Wil je dit zoveel mogelijk vermijden? Volg dan deze tips bij de overgang.

Ander dieet

Maak het jezelf iets gemakkelijker tijdens de overgang door op je voeding te letten. Vermijd zoveel mogelijk alcohol, hete dranken of sterk gekruide maaltijden. Ga voor lekker verse hapjes met veel vitamines en mineralen. Peulvruchten, fruit, zuivel, vis, noten, granen en oliën zijn goede keuzes.

Draag laagjes

Dit is geen truc om opvliegers te voorkomen, maar wel erg handig als er een op komt zetten; zorg voor veel laagjes in je kleding. Als je het warm begint te krijgen, trek je gewoon een laagje uit. Heb je het koud? Dan trek je dat vestje weer aan.

Genoeg bewegen

Vrouwen die actiever in het leven staan, hebben minder last van de overgang. Het beschermt je hart tegen ziekten en het houdt je spieren en botten sterk. De intensiteit van jouw work-out kan variëren tot een stuk wandelen of fanatiek op de tennisbaan staan.

Goede nachtrust

Hoewel het lastiger is om tijdens de overgang in slaap te komen, kun je wel maatregelen nemen om een betere nachtrust te krijgen. Laat je lichaam bijvoorbeeld wennen aan je bedtijd door elke avond rond dezelfde tijd te gaan slapen. Hoewel sporten goed is tijdens de overgang, kun je dit beter niet twee uur voordat je gaat slapen doen. Het duurt namelijk even voordat die adrenaline uit je lichaam verdwijnt. Nog steeds problemen om in slaap te komen? Probeer jezelf te ontspannen door een lekker warm bad te nemen, een aantal yoga-oefeningen te doen of naar een rustig muziekje te luisteren.

Stop met roken

Iedereen weet inmiddels dat roken slecht voor de gezondheid is. Maar wist je ook dat dit de symptomen van de overgang verergert? Vrouwen die roken hebben ergere opvliegers en reageren minder goed op medicijnen tegen de effecten van de menopauze.

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee