Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Tips tegen een winterdip

Tips tegen een winterdip

Reizen & Uitjes
Tips tegen een winterdip

De donkerte waarmee we opstaan en ook weer mee naar bed gaan, doet niet veel goeds voor ons humeur. Zit je niet lekker in je vel en zie je het even niet meer zitten? Creëer deze lichtpuntjes.

Tips tegen een winterdip

Een paar handige tips om een winterdip tegen te gaan!

Zingen

Buiten is het koud en dat kan je humeur behoorlijk beïnvloeden. Voorkom een winterdip door te zingen! Door je stembanden op te warmen stimuleer je de aanmaak van het anti-stresshormoon cortisol. Hierdoor voel je je energieker, alerter en minder gestrest. Blèr de komende dagen dus vrolijk mee met kerstmuziek of zing uit volle borst tijdens het schoonmaken!

Gordijnen open, lichten aan

Zoek het licht op in het donker. De kans is groot dat het nog pikkedonker is als je ‘s ochtends wakker wordt. Je kunt een lichtje aanlaten of het licht van de gang aandoen voordat je naar bed gaat. Hoe meer licht, hoe beter je wakker wordt. Heb je geluk en is het bij jou wel al licht buiten als het tijd is om op te staan, maar is het toch lastig om uit bed te komen? Om makkelijker wakker te worden, kan het soms schelen om je gordijnen een kiertje open te laten ‘s nachts.

Blokje om

Het is tijdens deze donkere dagen erg belangrijk om daglicht te zien. Maak daarom tijdens je lunchpauze een klein rondje. Niet alleen het licht werkt, ook de frisse lucht die je opdoet laat je je weer happy voelen.

Geur

Je neus is een van die zintuigen die mede je stemming en humeur bepalen. Geuren laten een herinnering achter en bepalen maar liefst 75% van onze emoties. Verbeter je stemming door een lekkere geur te creëren. Wil je ontspannen? Kies dan voor geuren als lavendel of vanille. Wil je juist een energieboost krijgen? Citrus zorgt voor frisheid. Je kunt je huis heel simpel laten bruisen van lekkere geurtjes: zet een pan water op en verrijk dit met heerlijk ruikende ingrediënten.

Move it, baby!

Het is natuurlijk erg verleidelijk om de hele dag met warme chocomelk en een dekentje op de bank te liggen. Maar doe dit niet te vaak! Het verlaagt je energieniveau, waardoor je nóg minder zin krijgt om dingen te doen. Ga dus lekker een eindje wandelen of een uurtje naar de sportschool. Wedden dat je zo snel weer over je winterdip heen bent?

Vitaminen

Goed eten is erg belangrijk, zeker tijdens de winter. Je lichaam heeft veel energie nodig om je warm te houden tijdens de kou en vitaminen helpen hier flink bij. Veel groenten eten, dus. Daarnaast is het handig om af en toe een vitaminepilletje te slikken.

Positief blijven

Van negatieve gedachten word je alleen maar chagrijniger. Denk daarom aan alle leuke dingen in deze tijd (schaatsen, kerstmis, oud en nieuw, sneeuw!) en plan eventueel alvast vooruit. Ga bijvoorbeeld alvast op zoek naar warme vakantiebestemmingen voor in de zomer. Voor je het weet is de sneeuw weer weg en zit je alweer met een cocktailtje aan het strand.

Vrolijk jezelf op

Als iemand zich niet goed voelt, wil je hem of haar opvrolijken en eens flink in de watten te leggen. Waarom doen we dit niet bij onszelf? Schakel je telefoon uit, trek de stekker van de computer eruit en haal die klokken van de muur; vandaag denk je alleen maar aan jezelf. Zet jouw favoriete plaat op en begin met allerlei ontspannende activiteiten. Van mediteren of yoga-oefeningen, het vertroetelen van je lichaam en het lezen van een boek tot het maken van je favoriete taart of het opzoeken van de natuur.

Deel ook jouw tip!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee