Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Terug in het ritme na de zomervakantie (zó maak je het makkelijk)

Terug in het ritme na de zomervakantie (zó maak je het makkelijk)

Terug in het ritme na de zomervakantie (zó maak je het makkelijk)

Hij zit er weer op, die mooie zomervakantie. De hele dag een beetje lummelen, wakker worden zonder wekker en van het ontbijt met croissants naar de lunch met een wit wijntje en de borrel met toastjes rollen. Vakantie, wat is het toch fijn. Maar als ‘ie dan voorbij is, is het weer tijd voor ritme. Hoe pak je dat aan? 

Lees ook:
Door precies deze 27 vakantiedagen op te nemen ben je in 2022 maar liefst 59 dagen vrij

Terug in je ritme na de vakantie, zo doe je dat

Met deze tips moet het lukken om snel weer in je ritme te zitten na de vakantie.

  • Vroeger opstaan leuk maken
    Makkelijk is het niet, die eerste week na de vakantie. Het moment dat de wekker weer gaat als je twee weken lang lekker hebt kunnen uitlsapen, voelt vaak als het holst van de nacht. Ga er toch meteen uit en blijf niet liggen snoozen, want dan word je alleen maar lamlendiger. Zorg voor een heerlijk ontbijt, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Of duik ’s ochtends meteen de sportschool in (het is even afzien, maar daarna voel je je gegarandeerd helemaal fris en fruitig).
  • Kinderen voorbereiden
    Je kinderen gingen in de vakantie waarschijnlijk toch wat later naar bed, aten net iets anders. Helemaal niet erg, maar bereid ze er wel op voor dat het bijna voorbij is. Evalueer de vakantie: bespreek wat ze leuk vonden en wat niet en wat ze nog een keer zouden willen doen. Leg uit dat het schooljaar weer begint en sluit het samen af. Op die manier zijn ze er op voorbereid dat het gewone leven weer gaat beginnen.
  • Groente in plaats van pizza 
    Heerlijk hoor, al die kaasjes, dat stokbrood, de croissants en de borrels, maar echt voedzaam is het niet. Tijd om na de vakantie weer even een frisse start te maken. Ga voor volkoren granen, lekker veel groente en fruit en vervang de frisdranken en alcoholische versnaperingen voor water of een spaatje rood. Voel je je na een week weer helemaal een ander mens (en kun je van ’t weekend toch weer een wijntje pakken).
  • Bedtijd!
    In de vakantie ga je vaak pas naar bed als je ogen zo’n beetje dichtvallen, maar probeer nu je ‘gewone bedtijd’ weer op te pakken en houd dat vast. Dus ga iedere avond (bijvoorbeeld) rond half 11 naar bed en sta ’s ochtends om 7 uur op. Na een week voelt het weer vertrouwd.
  • Doorbreek de sleur
    Na de vakantie kan het dagelijks leven aanvoelen als een sleur. Iedere dag hetzelfde riedeltje (we willen wel weer in het ritme na de vakantie, maar ’t is ook saai). Zorg daarom voor iets leuks, iets om naar uit te kijken. Plan een bioscoopavond voor het weekend of zorg dat je een keer per week een heel bijzondere maaltijd kookt.
  • Plemp ‘m maar niet vol, die agenda
    De vakantie was er om te ontspannen. Eenmaal thuis wil je misschien alle sociale afspraken in een week inhalen, maar dat hoeft niet. Geef jezelf tijd om weer te wennen aan het gewone leven en plan niet alles in een week. Anders ben je na die eerste werkweek direct weer toe aan vakantie.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: GezondNu | Beeld: Getty Images