Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Sporten voor het slapen, verstandig?

Sporten voor het slapen, verstandig?

Reizen & Uitjes
Sporten voor het slapen, verstandig?

Val je moeilijk in slaap als je ’s avonds in bed ligt? Lig je uren naar het plafond te staren, heb je alle schaapjes al geteld en halen rustgevende zzzzen-apps naast je oor ook niets uit? Misschien moet je in de avond gaan sporten! Het zit zo… 

Sporten voor het slapen

Te zwaar eten, cafeïne of een glaasje vlak voor het slapengaan… het kan de nachtrust negatief beïnvloeden. Oké, van alcohol word je moe en val je sneller in slaap, maar de kwaliteit van je nachtrust gaat erop achteruit. Lees: je wordt midden in de nacht meerdere keren wakker. En hoe zit het eigenlijk met sporten?

Wie regelmatig sport, valt ’s avonds makkelijker in slaap. Probeer je laatste sportsessie ten minste drie uur voor het slapengaan te beëindigen. Als het lichaam is afgekoeld, kun je makkelijker in slaap dommelen. Het sporten verhoogt je lichaamstemperatuur en (wow!) het duurt ongeveer zes uur voordat het lichaam weer terugkomt op normale temperatuur.

Wandelen

Wat wél kan vlak voor het slapengaan, is een wandeling maken. Niet joggen of snelwandelen, gewoon lekker lopen. Een wandelingetje zet automatisch je verstand op nul en dat werkt ontspannend. Het maakt je hoofd leeg en zorgt voor een goede nacht slapen.

Shoppen is altijd een goed idee