Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Waarom je beter niet kunt snoozen

Waarom je beter niet kunt snoozen

Reizen & Uitjes
Waarom je beter niet kunt snoozen

‘Oke, nog een keer snoozen en dan ga ik er écht uit.’ Je kent het wel, in de ochtend je wekker laten snoozen om een paar minuutjes extra slaap mee te pikken. Het is erg verleidelijk om net even langer in je bed te kunnen blijven liggen, maar uit onderzoek blijkt dat dit helemaal niet goed is voor je lichaam.

Zodra de wekker ons wakker maakt uit een diepe slaap, hebben we meestal nog geen zin om op te staan. Het is dan verleidelijk om de snooze-knop nog eens in te drukken. Maar wie opnieuw in slaapt valt, loopt volgens Gemma Paech, slaaponderzoekster aan Washington State University, het risico om bij de volgende alarmwekker nog ongunstiger wakker te worden.

Verstoring remslaap

Net voordat je wakker wordt, zit je in de remslaap. In deze fase droom je vaak over dingen die je de afgelopen dagen hebt meegemaakt. Hoe vroeger je deze slaap onderbreekt, door bijvoorbeeld je wekker eerder te zetten om langer te kunnen snoozen, hoe minder tijd je hebt om deze gebeurtenissen te verwerken.

Doordat de slaap door het snoozen wordt onderbroken, is de kwaliteit erg laag. In plaats van de tien minuten droomslaap die we normaal zouden hebben, slaap je nu tien minuten heel licht. Het onderbreken van je slaap maakt je slapper en vermoeider. Het beste is dus om je wekker zo laat mogelijk te zetten en meteen op te staan.

Stoppen met snoozen doe je zo

De verleiding om nog even in je bed te blijven is elke dag weer groot, maar deze tips maken het je wat makkelijker om (niet al te chagrijnig) meteen op te staan. Kies bijvoorbeeld voor je favoriete liedje als wekkergeluid,  zo begint je dag al iets vrolijker. Verander het wel om de paar weken!

Sluit je gordijnen niet helemaal, zodat er daglicht in je kamer kan komen. Dit zorgt ervoor dat je natuurlijk wakker wordt.

Voldoende slaap is ook belangrijk. Gemiddeld hebben we acht uur per dag slaap nodig, maar dit is bij ieder mens verschillend. Probeer doordeweeks rond dezelfde tijd naar bed te gaan, zodat er een slaapritme ontstaat.

Helpen deze tips allemaal niet? Zet dan je wekker op een plek aan de andere kant van de kamer, zodat je je bed wel uit móet komen.

Shoppen is altijd een goed idee