Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Slaap je slank

Slaap je slank

Reizen & Uitjes
Slaap je slank

Heeft het aantal uur dat we slapen effect of ons gewicht? En zo ja, hoe werkt dat dan?

Lekkere trek

Onderzoek heeft aangetoond dat slaaptekort zorgt voor meer trek. Wie dus te weinig slaapt en vaak moe is, kan zich daardoor moeilijker aan een gezond eetpatroon houden. Je hebt dan vooral zin in snoepgoed of junkfood, zo blijkt. Hallo McDonalds!

Gaap…

Ook word je, wanneer je te weinig slaapt, lusteloos en zit je minder lekker in je vel en dat heeft weer effect op je humeur. De kans dat je je voornemen om te gaan sporten of gezond te eten die dag laat varen, is groot. En als je dan toch naar de sportschool gaat, voer je de oefeningen hoogstwaarschijnlijk minder goed uit dan zou moeten.

Hup, je bed in!

Het slapen zelf zorgt er dus niet voor dat je afvalt, maar een tekort aan slaap zorgt wel voor minder energie, een tragere stofwisseling en meer eetlust. Oei. Goede nachtrust is daarom wel degelijk belangrijk voor wie een paar kilootjes wilt afvallen. Het zorgt ervoor dat je niet al je goede voornemens zomaar overboord gooit!

Uurtje of 8

Hoeveel uren moet je dan minstens slapen per nacht? Dat verschilt per persoon, maar ligt gemiddeld tussen de 6 en 8 uur. Belangrijk is vooral dat je een regelmatig slaapritme hebt. Voel je je doorgaans niet uitgerust en fit? Kruip dan een uurtje eerder onder de wol.

Hoeveel uur slaap jij gemiddeld?

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee