Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Slapen als een baby

Slapen als een baby

Reizen & Uitjes
Slapen als een baby

Op vakantie kunnen we wel eeuwen slapen, terwijl we thuis vaak slaap te kort komen. Met deze tips helpen we je op weg om ook thuis te kunnen slapen als een baby.

Routine

Door ’s avonds steeds hetzelfde te doen voor je onder de dekens kruipt, weet je lichaam dat het bijna bedtijd is. Of dat nu een glaasje wijn is om de dag mee af te sluiten, een hoofdstuk lezen uit je favoriete boek of nog even een blokje om met de hond… het is goed om een half uur voor het slapengaan je lichaam een ’seintje’ te geven dat het bijna bedtijd is.

Zonneschijn

Maak een paar minuten per dag een wandelingetje. Of ga even buiten zitten in de zon. Vooral aan te raden tijdens de steeds kortere en donkere herfstdagen. Ook al is het buiten nog zo koud, een frisse neus halen overdag bevordert je nachtrust.

Work-out

Sport jij graag? Wie ’s morgens vroeg of overdag sport, slaapt ’s nachts veel lekkerder. In de avond sporten – bijvoorbeeld na je werk – kan natuurlijk ook, alleen is de kans dan groter dat je van alle inspanning (snelle hartslag, hoge bloeddruk) nog lang blijft woelen in bed.

Trek

Als je een grote maaltijd eet voor het slapengaan, kun je eenmaal in bed buikpijn of krampen krijgen. Probeer dit dus te voorkomen. Als je een kleine snack neemt voor het slapengaan, zorg er dan voor dat het een eiwitrijk hapje is dat je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Iets wat veel koolhydraten bevat, kan je ’s nachts wakker houden. Neem bijvoorbeeld een handjevol noten of een hardgekookt eitje.

Warm bad

Het effectiefst voor een heerlijke nacht slapen: het nemen van een lekker warm bad voor je onder de dekens kruipt. Een schepje magnesiumzout erin zorgt ervoor dat je spieren ontspannen. Een paar druppels lavendelolie zorgen ervoor dat je hartslag en bloeddruk tot rust komen. Geen liefhebber van badderen? Sprenkel een paar drupjes lavendelolie op je kussen.

Voeten omhoog

Ontspan voor je gaat slapen door je voeten omhoog te gooien, bijvoorbeeld tijdens het lezen van je boek. Dit helpt voorkomen dat ’s nachts je benen onrustig worden.

Zzz…

Als je na deze tips nog steeds moeite hebt met in slaap te komen, probeer dan een beetje melatonine. Dit stofje signaleert onze slaapcyclus en een kleine dosering hiervan kan de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om in slaap te dommelen halveren. Ook kan het je algemene slaapkwaliteit verbeteren. Je hebt al baat bij een halve milligram melatonine. Raadpleeg wel eerst even je huisarts of vraag advies bij de apotheek.

Shoppen is altijd een goed idee