Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Nú al mega schaatsdrukte bij grote plassen: zó ga je goed voorbereid het ijs op

Nú al mega schaatsdrukte bij grote plassen: zó ga je goed voorbereid het ijs op

Reizen & Uitjes
Nú al mega schaatsdrukte bij grote plassen: zó ga je goed voorbereid het ijs op

We kijken er al dagen naar uit: schaatsen op natuurijs! Het kan eindelijk weer eens, of nou ja, het kan bíjna, want op veel plaatsen is het ijs nog aan de dunne kant. Toch laten weinig liefhebbers zich daardoor tegenhouden: bij de Ankeveense en Loosdrechtse Plassen is het zo druk dat er verkeersregelaars zijn ingezet en op het Paterswoldsemeer bij de stad Groningen schaatsen volgens omstanders ’honderden mensen’. Maar is nu al schaatsen wel verstandig en hoe kun je je het beste voorbereiden?

Grijp je kans

Veel schaatsliefhebbers willen deze week ‘pakken wat ze pakken kunnen’ als het op natuurijs aankomt. Het wordt berekoud en prachtig schaatsweer en aangezien de dooi na het weekend vermoedelijk inzet, kan er niet te lang getwijfeld worden over wel of niet het ijs op gaan. Maar écht veilig is het vandaag nog niet en dus waarschuwen veel lokale clubs nog voor onbetrouwbaar ijs.

Dik genoeg

Volgens Weeronline kun je natuurijs betreden als het een dikte heeft van een centimeter of vijf. Wil je echter met meerdere mensen schaatsen, dan moet in ieder geval tien tot twaalf centimeter dik zijn. Dat is op de meeste plaatsen in Nederland pas op déze dag het geval deze week.

Voorzorgsmaatregelen

Om ervoor te zorgen dat mensen deze week zo goed voorbereid mogelijk het ijs opgaan, geeft het Rode Kruis tips. Draag warme, waterafstotende en winddichte kleding, neem een set reservekleren mee en vergeet je handschoenen niet. Zo hoopt de hulporganisatie dat onderkoeling en ander letsel tijdens het schaatsen zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Schaatsletsels

Volgens het Rode Kruis zijn veelvoorkomende schaatsletsels een botbreuk, hoofdletsel, een schaats over de hand, door het ijs zakken of onderkoeling. Voor dat laatste zijn ouderen en jonge kinderen extra gevoelig. Signalen van onderkoeling zijn oncontroleerbaar rillen, een huid die bleek wordt, en soms blauwe lippen of vingers. Het is dan belangrijk om snel naar een warmere omgeving te gaan.

Lees ook
It giet tóch nog een beetje oan: kunnen we dan tóch nog schaatsen op natuurijs de komende dagen?

112 bellen

Iemand die ernstig onderkoeld is, stopt met rillen en klappertanden. Het bewustzijn daalt en de ademhaling wordt langzamer. In dat geval moet er direct 112 worden gebeld, en gezorgd worden voor droge kleding, dekens en beschutting. Ook raadt het Rode Kruis aan 112 te bellen als iemand door het ijs is gezakt, kopje onder is gegaan, of last heeft van een hevige bloeding, botbreuk of verlies van bewustzijn.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: ANP | Beeld: Unsplash – Isi Parente

Shoppen is altijd een goed idee