Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Redenen waarom je niet kunt slapen

Redenen waarom je niet kunt slapen

Reizen & Uitjes
Redenen waarom je niet kunt slapen

Heb jij dat ook af en toe: dat je uren naar het plafond ligt te staren omdat je maar niet kunt slapen? Waarschijnlijk is een van deze onderstaande gewoontes de boosdoener!

Je gaat naar bed met je elektronica

Door ’s avonds in te loggen op Facebook of op je iPad wooninspiratie te bekijken op Pinterest laat je je hersenen denken dat het nog steeds overdag is. Hierdoor wordt je ritme verstoord. Om jezelf te behoeden voor een goede nachtrust is het verstandig om 20 minuten voordat je gaat slapen alle elektronica af te sluiten. Dat betekent ook niet meer loeren op je mobiel!

Slecht matras en kussen

Een oud bobbelig matras of een met stofmijt gevuld kussen kan ervoor zorgen dat je behoorlijk onrustig slaapt. Denk aan een zere rug of een verstopte neus. Vervang daarom je kussen een keer per jaar en je matras na zo’n vijf jaar, omdat ie anders geen ondersteuning meer biedt. Draai sowieso een keer per maand je matras om.

Te laat eten

Als je er de gewoonte van maakt om ’s avonds nog laat eten, kan dat zorgen voor een onrustige nacht. Dit komt doordat je spijsvertering extra hard moet werken. Het is daarom beter om eerder op de avond te eten en ’s avonds een lichte maaltijd te nuttigen, zoals een kommetje yoghurt.

Verkeerde drankje

Die koffie na het eten of dat slaapmutsje kunnen de redenen zijn waarom je niet de slaap kunt vatten. Houd daarom goed in de gaten wat je drinkt voordat je naar bed gaat om een goede nachtrust te bewaken.

Piekeren

Constant piekeren, denken aan je to-do-lijstje of nadenken wat je de volgende dag allemaal moet doen. Het zijn allemaal redenen waardoor slapen soms niet lukt. Leg daarom een dagboek naast je bed, zodat je alles kunt opschrijven en je gedachten beter kunt afsluiten.

Middagdutje

Ben je fan van een middagdutje? Het kan ervoor zorgen dat je ’s avonds minder goed slaapt.

Chaotische slaapkamer

Zorg dat er zo weinig mogelijk afleiding in je slaapkamer is. Een slaapkamer is bedoeld om tot rust te komen, dus zorg er dan ook voor dat je niet te veel geprikkeld wordt.

Te veel energie

Als je nog te veel energie hebt, kan dit invloed hebben op je slaappatroon. Verbrand daarom zo veel mogelijk energie voordat je in bed stapt. Regelmatig sporten helpt al.

Druk schema

Zorg ervoor dat je ’s avonds niet meer een te druk schema hebt. Een goed boek, een mok kruidenthee en een paar rustgevende yoga-oefeningen zijn de perfecte ingrediënten voor een nacht zonder stress en angst.

Lees ook:

Niet kunnen slapen door de warmte? Zo wel!
Het beste tijdstip om te gaan slapen
Sporten voor het slapen, verstandig?
Help, ik kan niet slapen

Shoppen is altijd een goed idee