Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Help! Pas 30 en nu al last van opvliegers

Help! Pas 30 en nu al last van opvliegers

Reizen & Uitjes
Help! Pas 30 en nu al last van opvliegers

”Help! Ik zit volgens mij in de overgang!” Wat is het en hoe ga ik hiermee om? Alles wat je moet weten over de overgang, plús tips en de vele voordelen. 

Wat is de overgang

De overgang is een periode die je als vrouw ervaart, waarbij je de overstap maakt van een vruchtbare periode naar een onvruchtbare periode. Je maandelijkse menstruatie stopt en je krijgt te maken met klachten als zweterige nachten, opvliegers en stemmingswisselingen. Bij de een heftiger dan bij de ander.

Is de menopauze hetzelfde als de overgang?

Pas als je een jaar niet meer ongesteld bent geweest kun je zeggen dat vorig jaar je laatste menstruatie was. Je laatste menstruatie wordt ook wel menopauze genoemd. De termen overgang en menopauze worden vaak gebruikt, maar het is dus niet hetzelfde.

Wanneer je voor het laatste menstrueert, zijn de eicellen op en de eierstokken uitgewerkt. Ze maken niet langer oestrogeen aan. Oestrogeen is van belang voor je vruchtbaarheid en zorgt voor een goede werking van meerdere organen. Het beschermt tegen botontkalking en hart- en vaatziekten en stimuleert de opbouw van botten en weefsels. Oestrogeen is dus belangrijk en moet daarom ook na de menstruatie blijven produceren. Tijdens de overgang neemt je vetweefsel het over, daardoor wordt er minder oestrogeen geproduceerd en moet je lichaam wennen aan de nieuwe situatie. Hallo overgangsklachten!

Klachten

Opvliegers, zweterige nachten, stemmingswisselingen, pijnlijke gewrichten, vaginale klachten, somberheid, geen zin in seks, hoofdpijn… De overgang kan soms wel tien jaar duren, gelukkig heb je niet al die tijd last van klachten. Bij de een duren de klachten langer dan bij de ander. De overgang is daarom ook goed te vergelijken met de puberteit. Een periode waarin de een meer ervaart van de lichamelijke en geestelijke veranderingen dan de ander.

Wanneer begint de overgang?

Meestal tussen de 45 en 55 jaar. Een periode van vijf jaar, maar dat varieert. Soms kan het ook een jaar duren, soms wel tien. Wist je dat vrouwen die roken eerder de menopauze bereiken? En wist je dat de helft van de vrouwen opvliegers nog ruim vijf jaar tot na de allerlaatste menstruatie nog krijgen? Geen pretje.

Te jong in de overgang

Sommige vrouwen bereiken de overgang veel te vroeg, omdat de natuur dit nu eenmaal zo voor hen in petto had. Bij de huisarts worden ze dan niet altijd serieus genomen. Mocht je sterk het vermoeden hebben dat je vervroegd in de overgang zit, is het goed om eventueel meerdere experts te raadplegen. Een hormoontest kan uitsluitsel geven. Ook is het goed om vrijwel direct te beginnen met het slikken van calciumtabletten. Verder kun je nog meer doen als voldoende vitamine D binnenkrijgen, zorgen voor voldoende beweging, minder koffie en thee drinken, stoppen met roken, minder alcohol drinken en niet te veel zout tot je nemen. Ook is het goed om met iemand te praten. Wie vervroegd in de overgang raakt, kan plots geconfronteerd worden dat zij geen kinderen meer kan krijgen. Door met iemand te praten zorg je ervoor dan je niet somber raakt en je op de hoogte bent van de mogelijkheden.

Tips bij opvliegers

  • Leg voor het slapengaan een koelelement onder je kussen. Wanneer je ’s nachts oververhit wakker wordt, draai je je kussen om. Zo is-ie lekker koel.
  • Laagjes, laagjes, laagjes. Een coltrui is uit den boze. Draag dunne kleding en laagjes zodat je altijd iets uit kunt trekken.
  • Let op je voeding. Peulvruchten, soja, noten, appels, uien en knoflook zijn producten die opvliegers kunnen helpen voorkomen. Ze vervangen het oestrogeen tekort waardoor je beter in balans blijft.
  • Een avondwandeling (met je geliefde) doet wonderen. Je ontspant en maakt je hoofd helemaal leeg, waardoor je ook goed zal slapen en klachten naar de achtergrond verdwijnen.
  • Praat erover! Vertel hoe je je voelt en dat je last hebt van sommige klachten. Dit zorgt voor een stukje begrip, waardoor het minder erg lijkt.
  • Leg een koud washandje in je nek om opvliegers af te blussen. Super simpel en het werkt echt.
  • Opvliegers worden aangezwengeld door adrenaline. Doe dus niet al te spannende dingen, voorkom stress en geniet extra van rustmomentjes. Tip: ga op vakantie!
  • Adem diep in wanneer je een opvlieger voelt opkomen. De longen worden helemaal gevuld en je buik zet uit. Adem langzaam uit en de opvlieger zal minder intens zijn. Dit herhaal je een paar keer. Schrijf je ook vooral in voor een (extra) yoga-klasje.
  • Salie vermindert gekke opvliegers en het nachtelijke zweten in bed. Veel van eten dus!
  • Een groot glas prik helpt niet. Dit lijkt verkoelend te werken maar zal je daarna een flinke portie extra opvliegers geven. Slecht idee dus. Laat drankjes met koolzuur dus staan.
  • Drink wél voldoende water. Tijdens een opvlieger verlies je veel vocht.

Hoera, ik zit in de overgang!

Nooit meer ongesteld, geen onzekerheid meer of je niet zwanger bent: de overgang kun je ook vieren! Alleen door de klachten voelen niet alle vrouwen dat zo. Hoog tijd om óók de voordelen (jawel!) van de overgang op een rij te zetten! Overgang-expert Christiane Northrup heeft het boek geschreven The Secret Pleasures of Menopause en zegt: ”Vrouwen focussen zich bij hun overgang te vaak op opvliegers en stemmingswisselingen. Maar de overgang maakt je ook veel intuïtiever, je stem verandert en je bent als vrouw vaak sneller tevreden.”

Tips voor een fijn seksleven

Omdat veel vrouwen door de overgang geen behoefte meer hebben in seks, geeft Christiane in haar boek vele tips voor oudere vrouwen om hun seksualiteit te onderhouden. Komen ze!

  • Investeer in prachtig ondergoed, ook als je geen partner hebt.
  • Herdefinieer jezelf, geef jezelf een totale make-over! Dit zorgt ervoor dat je iets nieuws ervaart, en je sexy voelt.
  • Hou van jezelf. Koop bijvoorbeeld regelmatig bloemen in huis of laat je lekker masseren.
  • Schroom niet om jezelf opnieuw te leren kennen op seksueel gebied, door op zoek te gaan naar de meest erogene zones.
  • Zeg dikke doei tegen negatieve gedachten. Focus je op je positieve karaktereigenschappen.

Nog een geruststellend weetje: Je seksleven kan zelfs beter worden dan voor de overgang. ”Het is belangrijk dat vrouwen leren om negatieve gedachten te laten varen (dat makkelijker lukt wanneer je in de overgang zit) en leren om zichzelf weer sexy te voelen,” aldus Northrup.

 

Ervaar je het, en zo ja: hoe ga jij om met de overgang?

Lees ook: Niet lekker in je vel? Dit doe je ertegen!

Shoppen is altijd een goed idee