Je bent hier: Home > Op pad > Ontspanningsoefeningen bij stress

Ontspanningsoefeningen bij stress

Op pad
Ontspanningsoefeningen bij stress

Een klein momentje van rust per dag kan een groot verschil maken. Dagelijks hebben we namelijk te maken met stress, en ontspannen is belangrijk voor een gezond en gelukkig leven. Daarom, simpele ontspanningsoefeningen bij stress! Flair doet het voor… 

De bodyscan

  • Ga op de grond liggen, doe je ogen dicht en probeer te ontspannen.
  • Verplaats je gedachten naar je lichaam en voel hoe je lijf op de grond ligt. Blijf hieraan denken en adem gedurende de oefening rustig in en uit.
  • Verplaats – als je lekker ontspannen bent en het lichaam zwaar op de grond aanvoelt – je gedachten naar je linker kleine teen. Daarna een voor een naar je andere tenen, je enkel, je kuit en je knie.
  • Ga op deze manier je hele lichaam af, tot je kruin. Voel je ergens spanning? Focus je op deze plek en ga pas weer verder als ook deze plek ontspannen is.

Aanspannen

  • Ga comfortabel zitten op een stoel. Laat je armen langs je lichaam hangen. Bal je vuisten en span alle spieren in je onder- en bovenarmen nu stevig aan. Hou dit vast en…. ontspan, laat weer los. Dit kun je een paar keer herhalen.
  • Nu het gezicht. Knijp je ogen, neus, mond en kaken samen en ontspan het gezicht weer na een paar seconden. Het aanspannen van je gezicht ziet er een beetje gek uit, dus zorg dat er niemand om je heen is.
  • Span je schouders en buikspieren aan door je schouderbladen naar elkaar toe te bewegen en je buik flink aan te spannen. Haal je schouders omhoog en span ze stevig aan. Nu laat je ze weer los en probeer je te ontspannen. Zit er veel spanning? Herhaal deze oefening dan een paar keer.

Masseren

  • Pak je voet beet en duw met je vingers in je voetzolen. In onze voeten zitten veel zenuwuiteinden. Door je voet te masseren kun je je lichaam tot rust brengen.
  • Masseer je lichaam na het douchen een stuk steviger in met bodylotion dan je normaal zou doen. Beweeg hierbij je handen steeds richting je hart.
  • Masseer je hoofd door met je vingertoppen in rondjes bewegingen te maken door je haar. Ook heerlijk als je vriend of vriendin dit bij jou doet.
  • Laat je onderrug, je kuiten, je benen en je schouders eens in de zoveel tijd masseren, voor totale ontspanning.

 

Hoe ontspan jij tijdens stressvolle dagen? Laat het Flair weten!