Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Moeilijke stoelgang? 9x voeding om makkelijk naar de wc te gaan

Moeilijke stoelgang? 9x voeding om makkelijk naar de wc te gaan

Reizen & Uitjes
Moeilijke stoelgang? 9x voeding om makkelijk naar de wc te gaan

Kun je soms een paar dagen na elkaar geen nummer twee doen? Constipatie is een veelvoorkomend darmprobleem en hurts like hell. Heb je er veel last van? Dan moet je dringend anders beginnen eten. Op het menu staan vezels, vezels en nog meer vezels.

Laten we een koe een koe noemen. In dit artikel gaat het over stoelgang, darmen, constipatie, nog meer stoelgang en de consistentie van je nummer twee. Zo, nu ben je voorbereid.

Je lichaam heeft vezels nodig om je voedsel door het darmkanaal te loodsen. Drink ook voldoende water, dat maakt je stoelgang zachter waardoor-ie makkelijker passeert. Hier zijn de 9 meest vezelrijke voedingsmiddelen, speciaal voor mensen die worstelen met constipatie.

Last met je stoelgang? Probeer dit!

1. Peulvruchten
Deze groep omvat onder andere bonen, linzen en erwten. Integreer ze dagelijks in je voedingspatroon. Ze zitten tjokvol vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen. Een half kopje peulvruchten per dag kan al wonderen doen voor je lichaam. Voeg ze toe aan je salade, soep of pasta. Start langzaamaan met het eten van peulvruchten, zeker als je er niet aan gewend bent. Bouw geleidelijk op en vermijd al te grote porties.

2. Broccoli
Broccoli wordt vaak opgenomen in lijstjes over gezonde voeding. Logisch, het groene wonder is een geweldige bron van vitaminen, eiwitten en, jup, vezels. Veel groenten eten is van belang voor een goede spijsvertering. Voeg een kopje gekookte broccoli toe aan je lunch of avondmaal.

3. Spinazie
Wil je wat groen toevoegen aan je pasta? Meng er dan een kopje spinazie door. Popeyes lievelingseten zit vol vezels en bevat magnesium, een mineraal dat de stoelgang bevordert. Magnesium wordt om die reden vaak gebruikt in laxeermiddelen. Die gigantische spieren van Popeye kunnen we niet garanderen.

4. Noten
Last van constipatie? Eet dan elke dag een handvol noten (pistachenoten, amandelen, walnoten,…) Eet ze puur, bij wat yoghurt, in een salade of draai ze in een pesto. Noten zijn een geweldige bron van eiwitten en gezonde vetten.

5. Chiazaad
Chiazaadjes zijn een handig middeltje om meer vezels aan je voedingspatroon toe te voegen. De kleine, zwarte zaadjes zitten boordevol vezels. Je kunt ze in allerlei gerechten gebruiken: strooi ze op je fruitsalade, doe er wat van in je smoothie of yoghurt of gebruik ze als saladetopping.

6. Bessen
Bessen zijn echte weldoeners voor je lichaam. Ze worden geprezen omwille van hun antioxidanten, maar ze bevatten ook andere nuttige voedingswaarden. In frambozen, aardbeien en bramen zitten allemaal kleine zaadjes en dus ook vezels. Met de zomer in zicht is het geen marteling om bessen op het menu te zetten. Eet ze puur, in je yoghurt, op een pannenkoek of toast, of op je ijsje ;-).

7. Peren
Peren krijgen eigenlijk niet genoeg lof; ze zitten vol antioxidanten en vitamines. Een peer is een van de meest vezelrijke vruchten. Als je last hebt van constipatie, is een peer de perfecte vrucht om je darmen in actie te krijgen.

8. Appels
An apple a day keeps the doctor away. In dit geval klopt het echt. Een appel mét schil bevat veel vezels. Net als vele andere vruchten trouwens. De schil is een goede bron van onoplosbare vezels en die werken als een natuurlijk laxeermiddel voor je lichaam.

9. Gedroogde vruchten
Wil je een lekkere, gezonde snack voor onderweg? Probeer dan eens gedroogde vruchten zoals pruimen en vijgen. Ja, dat klinkt als iets wat je oma ook zou eten, maar ze zijn een prima middeltje voor problemen met de stoelgang. Gedroogde vruchten zijn rijk aan vezels en hebben een laxerende werking. Zijn die pruimen niet te pruimen? Probeer dan eens abrikozen of dadels.

Lees ook

Shoppen is altijd een goed idee