Je bent hier: Home > Reizen & Uitjes > Let op voor deze 7 veelgemaakte sportfouten

Let op voor deze 7 veelgemaakte sportfouten

Reizen & Uitjes
Let op voor deze 7 veelgemaakte sportfouten

(copyright: Veer)

Of je nu een beginner bent of een regelmatige sporter: deze sportfouten kunnen door iedereen gemaakt worden. Maak jij je er weleens schuldig aan?

1. Niet opwarmen vóór het sporten

Vóór je gaat sporten, moet je je lichaam opwarmen. Je spieren moeten namelijk even wennen aan de druk die op ze gelegd wordt tijdens het sporten. Een goede warming-up is even stretchen en fietsen of lopen.

2. De oefeningen verkeerd uitvoeren

Als je oefeningen van een afbeelding probeert na te bootsen is het niet altijd makkelijk om te zien wat je precies moet doen. Zoek daarom liever naar video’s op internet voor duidelijke instructies, of vraag raad aan een personal trainer.

3. Te koud water tijdens het sporten

Water drinken is belangrijk tijdens het sporten. Maar let er wel op dat het water niet te koud is: water op kamertemperatuur wordt beter opgenomen door je lichaam dan ijskoud water.

4. Elke keer dezelfde oefening doen

Je lichaam heeft afwisseling en variatie nodig. Telkens dezelfde oefening doen is makkelijker voor jou, maar je daagt je lichaam op die manier niet meer uit. Met als resultaat dat je steeds minder calorieën gaat verbranden en minder spiermassa opbouwt.

5. Elke dag sporten

Zoek een balans tussen rust- en sportdagen. Elke dag sporten is slecht voor je lichaam. Het heeft rust nodig om te kunnen herstellen na een work-out. Als je toch graag iedere dag sport, is het slim om de zevende dag een yoga- of pilatessessie te doen.

6. Je lichaam niet laten afkoelen na het sporten

De kans op blessures neemt af als je na het sporten niet meteen onder de douche springt. Geef je lichaam even de tijd om af te koelen en tot rust te komen.

7. Te veel in één keer willen doen

Je wilt snel resultaten zien en daarom sport je twee keer per dag, of train je met gewichten die eigenlijk net iets te hoog gegrepen zijn voor jou. Geen goed idee! Verwacht niet dat je van de ene op de andere dag 10 km kunt hardlopen. Bouw eerst een conditie op en begin klein.

Bron: VROUW

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee